Jubilæumshistorie nr. 29



        Fra en hest i syltetøjsglas til biologisk mangfoldighed. 

Kunstnere har i tusinder af år udtrykt deres kreativitet på utallige måder fra miniaturemalerier til gavlmalerier og fra Den Lille Havfrue til Frihedsgudinden, men et er dog sikkert - der er meget få kunstværker, der består af en slagtet hest på syltetøjsglas. Men netop denne hesteslagtning har givet genlyd i historien og forbindes uomtvisteligt med multikunstneren, billedhuggeren, tegneren, keramikeren, komponisten og aktionskunstneren Bjørn Nørgaard.

Inden denne historie kommer til hesteslagtningen, skal vi have lidt baggrundsviden om den gode Bjørn Nørgaard, og så ender historien selvfølgelig med fakultetets nyeste og helt sikkert største kunstværk ”Biologiske Mangfoldighed”.

Bjørn Nørgaard blev født i København i 1947, og uden at gå i detaljer, med hvornår han aflagde sutten, og hvad han fik til eksamen i skriftlig dansk, kan det dog røbes, at han i sin barndom og ungdom var god til at tegne. Han overvejede Kunstakademiet, der også overvejede ham, men de forkastede ham, da han søgte om optagelse. Som 17-årig kom han i stedet i forbindelse med Den Eksperimenterende Kunstskole, der som et alternativ til Kunstakademiet kom med et anderledes bud på, hvad kunst kunne være, og som lagde mere vægt på processen snarere end på produktet. Her mødte han en lang række andre kunstnere for ikke at tale om sin tilkommende hustru Lene Adler Petersen, og sammen arbejdede de med aktioner, happenings, udstillinger og protester, og de indledte diskussioner, der har ændret den danske kunsthistorie.

Et par af de mest berømte aktioner var ”Den Kvindelige Kristus” og ”Hesteofringen”, der begge var udarbejdet sammen med Lene, som da hun splitternøgen med et kors højt hævet gik igennem salen på Københavns Børs for at minde det kapitalistiske samfund om Jesus og hans besøg i templet. Det afskaffede nu ikke kapitalismen, men handelen med værdipapirer blev da suspenderet resten af dagen. 

 

 

 

 

I ”Hesteofringen” blev en gammel misrøgtet arbejdshest, kendt som Tulle, i 1970 slagtet på en mark ved Kirke Hyllinge i forbindelse med den omstridte udstilling ”Tabernakel” på Louisiana. Egentlig skulle slagtningen være sket på Louisiana, men det ville politimesteren i Helsingør ikke høre tale om, så aktionen blev flyttet fra museet til den mark, hvor Tulle endte sine dage i hundrede syltetøjsglas. Aktionen var Bjørn Nørgaards protest mod krigen i Vietnam og sulten i Biafra, og der rejste sig et ramaskrig i befolkningen. Hverken over Biafra eller Vietnamkrigen, men over Tulles skæbne, der ret beset var en hel del bedre end vore dages hestetransporter til fjerne lande, og om kødet ender på en tallerken eller i et syltetøjsglas, er der heller ikke den store forskel på. Desuden er det så sandelig heller ikke alle heste forundt at få spillet violin på deres dødsleje.

I en efterfølgende periode mente Bjørn Nørgaard, at kunstnere ikke skulle producere genstande, men hellere tænke tanker, men i slutningen af 1970’erne indså han alligevel, at det var på tide at begynde at skabe materialiseret kunst igen. 

Det første tilbud om at skabe store monumentale udsmykninger i det offentlige rum kom i 1979, hvor Gladsaxe Hovedbibliotek meldte sig på banen, og så kom opgaverne ellers slag i slag som Thors Tårn på Høje Taastrup station og glasmosaikkerne i Christianskirken. Anerkendelsen begyndte at strømme ind, og Bjørn Nørgaard vendte frygteligt tilbage til Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor han i en over 10-årig periode var professor. 

Et andet stort kunstværk, som går over i historien, er de 11 store gobeliner, som Dansk erhvervsliv og adskillige fonde gav dronningen i anledning af hendes 50 års fødselsdag. Opgaven havde visse givne regler og skulle fremstille de danske kongers og dronningers saga, men de viser selvfølgelig også Bjørn Nørgaards personlige fremstilling af Danmarks historie. På den gobelin, der beskriver vort århundrede, findes en gengivelse af et kolonihavehus, og her står Bjørn Nørgaards forældre og han selv gengivet i barnestørrelse. Og så sandelig er Bjørn Nørgaard også en del af Danmarkshistorien med alle de separatudstillinger og gruppeudstillinger og store kunstværker, som han har udsmykket landet med, og på den måde er vi endelig nået frem til ”Den Biologiske Mangfoldighed” i Gimlegården på Det Biovidenskabelige Fakultet.

Selve kunstværket ”Biologisk Mangfoldighed” er ”flach” som en pandekage, men det bliver det ikke mindre af med en udstrækning på 33 x 10 meter. Det har også den unikke fordel, at man kan gå på det, uden at opsynsmænd eller kustoder kommer rendende, som hvis der blev rørt med så meget som en fingerspids på ”Mona Lisa”, eller man lagde sig i favnen på ”Vandmoderen”. Det virkede dog næsten blasfemisk, da jeg forleden så en cyklist, der bare brugte kunstværket som cykelsti, uden at så meget som at skæve til det, han kørte hen over. 
Nej, må jeg så alligevel bede om, at man pænt går lidt andægtigt rundt og kikker ind i vores alle sammens univers, for ”Den Biologiske Mangfoldighed” er opbygget omkring to spiralformede kæder, der ligger tæt på hinanden og er opbygget af talrige led – to DNA strenge.

Med fare for at få ørerne i maskinen, for hvad ved en simpel seniorgartner om DNA i forhold til forskerne herinde på Fakultetet, vil jeg alligevel kort forsøge at beskrive de her DNA- strenge, som med et snuptag har sendt fingeraftryk ud i mørket, når der skal identificeres forbrydere.
DNA-kæderne er opbygget af talrige led, der hver er opbygget af et sukkermolekyle, en fosfatgruppe og en af fire organiske baser, som binder naboleddet i den anden kæde sammen. Arveegenskaberne bestemmes af, hvordan baserne følger efter hinanden i den ene DNA-kæde og modsvares af den anden kæde, hvorved proteinet dannes. Proteinerne består af aminosyrer, og sammensætningen af aminosyrerne bestemmer proteinernes egenskaber. Nå, nu tror jeg, det er på tide at gå ud og luge lidt i Rosenhaven, men det korte af det lange er, at hos mennesker rummer DNA-kæderne ikke mindre end 5,5 milliarder baser efter hinanden. Og hvordan de er sat sammen, kan man ikke løbe fra, for de findes forskelligt fra hvert eneste menneske og findes i hvert et hår og hver en lille spytdråbe.

Sådan et kunstværk som Biologisk Mangfoldighed bliver ikke lige lavet i en håndevending, men Fakultetet havde en meget tom plads i Gimlegården, der råbte på et eller andet. I 2003 blev der derfor bevilget penge til et skitseprojekt af Bjørn Nørgaard, og da det var godkendt, begyndte man at søge penge til projektet. De forskellige fonde var dog hårdt spændt for i disse tider, for alle manglede penge til deres projekter, men købmand Johann og Hanne Weimann f. Seedorf’s Legat lagde ud og blev efterfulgt af Universitets Bygningsstyrelse, Direktionen på Life og Bygningsafdelingen på Life og sammen fik de skrabet 4,3 millioner kr. sammen.

Oprindelig skulle kunstværket være udført med DNA-strengene i forskelligfarvet glas og med lysdioder for at fremhæve farverne, og det ville sikkert være hammerflot om aftenen, men på dette tidspunkt er alle Fakultetets medarbejdere taget hjem, og de studerende ligger pænt under dynerne og samler kræfter til næste dags studier. Nå, alt det glas og lys blev alligevel også for dyrt, og det ville måske heller ikke passe imellem de gamle bygninger, men en model hænger lige indenfor på Gimle.

Oprindelig var det også meningen, at der skulle være mere mosaik i kunstværket, men det blev også nedstemt for at spare på pengene. Så var der forslag om at lave kunstværket i farvet asfalt, men det ville Bjørn Nørgaard meget forståeligt ikke lægge navn til, så det blev heldigvis til det, vi kan se i dag.

På det noget reducerede budget blev der holdt opstartmøde 5. februar 2007, og senere i efteråret blev Gimlepladsens midterstykke gravet op, og der blev lavet afløb, pladsen blev funderet og bunden støbt i beton. 

Som stenhugger var valgt Flemming Nielsen, som i dag er Danmarks eneste stenhuggermester, som med 8 ansatte, foruden en snes i Kina, alene lever af at skabe kunst og arkitektur i granit, marmor, basalt, sandsten og andre stenarter. Selv kalder han sig for håndværker, men andre betegner ham som Nordeuropas dygtigste stenhugger. Så Flemming Nielsen er ikke en hr. hvem som helst, og den opgave, han måske er mest stolt af, er nyhugningen af skulpturen ”Vandmoderen”, der står på Glyptoteket. Flemming Nielsen er også lige blevet færdig med en opgave, der har været næsten 5 år undervejs, og det er en stor vandkunst med granitskulpturer til Ørestaden. Kunstneren nå ja, det er såmænd også Bjørn Nørgaard. 

Tilbage til ”Den Biologiske Mangfoldighed” tegnede Bjørn Nørgaard hvert kommende marmorstykke med reliefferne op på papirskabeloner i naturlig størrelse, som derefter blev lagt ud i en hal, og da det hele var passet til, tog Flemming Nielsen rullerne under armen og fløj til Kina. Her blev marmorstykkerne skåret til og poleret og sendt med skibscontainer til Danmark, og herhjemme gik Flemming Nielsen og hans folk i gang med at nedfræse motiverne i stenene. 
I mellemtiden var et smedefirma gået i gang med at fremstille stål og bronzeelementer, og 25. marts 2008 blev de første brikker lagt i det kæmpestore puslespil. Heldigvis var det en tør og stabil periode, så det var ikke vejrets skyld, at det drillede, da pladerne skulle limes på, for på et tidspunkt blev det gjort klart, at der skulle skæres 2 cm af yderpladerne for at få plads til det hele inde i rammen. Selv om der var sved på panden blev ”kunsttorvet” færdigt præcis til indvielsen den 23. maj 2008, hvor både kulturminister Brian Mikkelsen, Bjørn Nørgaard, og en stor del af Fakultetets medarbejdere og studerende var med, da de blå presenninger blev rullet væk, og værket blev åbenbaret.

Da Bjørn Nørgaard i sin tid fik opgaven, var han med det samme klar over, at han ville bruge DNA-strengen og illustrere, hvad der kommer ud af de talløse arter, der i hans værk ligner helleristninger hugget ud i de store farvede marmorstykker, og det hele forbundet i strenge af rustfrit stål og bronze. Kunstværket rummer et væld af skabninger, der går helt fra amøber og videre til tyre, køer og kalve, dådyr og hjorte, duer og en kylling, der netop er kommet ud af skallen, og så sandelig er Bjørn Nørgaards egen hund Walter kommet med. En hest er der selvfølgelig også, og hvis den var blevet afbildet sådan i Victoriatiden, var damerne sikkert dånet på stribe. 

Florasiden er dækket af stedmoderblomster, solsikker, tulipaner, skovtræer og de fire kornsorter, og videre ser man, hvordan cellerne danner organer som hjerte, nyre og lever. Reagensglas er også kommet med sammen med et gammeldags mikroskop som symbol på, at uden et mikroskop anede vi stort set intet som helst om noget som helst. 
Kunstværket ligger på Dyrlægevej på Frederiksberg Campus, og gå nu en tur rundt om det og senere ind i det, og bliv bjergtaget af ”Arternes Mangfoldighed”.

Personlig var jeg så heldig at være med til afleveringsmødet, hvor Bjørn Nørgaard var til stede sammen med repræsentanter for alle de implicerede firmaer, samt Annette Nylev, der har samlet alle trådene på LIFE’s vegne. Alle lød til at være tilfredse med opgaven og med det færdige resultat, og i al beskedenhed fik jeg en lille snak med Bjørn, der bor lige i nærheden. Jeg spurgte, om han havde været nede i Haven og set Fakultetets hestelogobed, men det havde han ikke, for når han gik tur, havde han næsten altid hunden med, og den måtte jo ikke komme med i Haven. Nå, men han ville da se på hesten en dag, og først her bagefter slog det ned i mig: ” Gem alle syltetøjsglas og hold dem langt væk fra Bjørn Nørgaard.”

                                                                                              Seniorgartner Kim Greiner 



Jubilæumshistorie nr. 30

Fakultetet har Danmarks største samling af sommerblomster.

Det er ikke, fordi der er nogen, der har modsagt os med hensyn til påstanden om, at vi har Danmarks største samling, men da det er svært at bevise og for andre at modbevise, er vi i stedet begyndt at sige, at Fakultetet har Danmarks fineste sommerblomstsamling, og en sådan abstrakt påstand bliver i hvert fald svær at modbevise.

Sommerblomstsamlingen ligger på arealet mellem den gamle Gartnerbolig og Grønnegårdsvej, der har indkørsel fra Thorvaldsensvej. Jeg skriver udtrykkeligt den gamle Gartnerbolig, og det kan forstås på flere måder, idet bygningen er fra 1919, og måske er den en af Fakultetets allersmukkeste bygninger. Gartnerboligen blev i sin tid udelukkende bygget til gartnerne, men i tidens løb har den kære, gamle bygning fået hugget en hæl og klippet en tå, hvor først tjenesteboligen for overgartneren blev nedlagt, og rækken af elevværelser til gartnereleverne på loftet blev inddraget til udenlandske studerende. Derefter blev lokalerne, hvor Havens Kontor havde haft til huse i 88 år, inddraget til andet formål, og Havens Kontor måtte flytte op på elevgangen i et af de gamle elevværelser. Efter at vi er flyttet op på loftet, har det dog den fordel, at Havens gæster ikke mere kan finde Havens Kontor, så vi er nu fri for alle de personlige henvendelser, der egentlig var så hyggelige, men selvfølgelig tager tid. Nå ja, vi kalder stadig bygningen for Gartnerboligen, selvom gartnerne nu kun råder over en lille del af den gamle Gartnerbolig.

Tilbage til sommerblomsterne, så var det før i tiden overgartneren, der havde hånds- og halsret over sommerblomsterne, og det var ham, der alene bestemte hvilke arter og sorter af sommerblomster, der skulle plantes til gavn for de studerende og til glæde for Havens gæster. Overgartneren sørgede for bestilling og registrering af frø, skilteskrivning og listeskrivning og daglig dialog med Væksthusanlægget på Rolighedsvej. Minutiøst havde han regnet ud, hvor hver eneste plante skulle stå i bedene, og Havens gartnere skulle bare plante planterne, efterhånden som de blev leveret fra væksthuset.

Sådan er det ikke i vore dage, idet overgartnerstillingen blev nedlagt fra den ene dag til den anden, og nu skulle gartnerne selv til at tænke. Efter at have rendt tre gange rundt om mig selv påtog jeg mig at få næste års sommerblomstsamling op at stå, selvom jeg dårlig nok kunne kende forskel på en morgenfrue og en pyntekål. Den første rationelle beslutning var at luge ud i antallet af sorter i sommerblomsterne, således at vi gik fra 900 forskellige til omkring 600. Da alle bedene stadig blev fyldt, var der ikke en kat, der lagde mærke til, at der nu var 5 rækker af hver sort i stedet for tidligere kun 3 rækker. Planlægningsmæssigt var det en kæmpefordel med den reducerede mængde, men det var alligevel en vinter, hvor planlægningen gav hår på brystet med et usikkert serversystem, for når jeg havde tastet frøregistreringer ind om eftermiddagen, var de ofte forsvundet næste morgen. Sommerblomsterne kom dog op at stå, og selvom det havde været en kæmpeudfordring, var det med en vis tilfredshed, jeg kunne kikke ud over det farveorgie, hvor jeg selv havde sat mit fingeraftryk. 

Året efter havde jeg lært en masse af mine fejl og var begyndt at få lidt rutine og indblik i den ædle sommerblomstplanlægningskunst, så det gik meget nemmere. En anden ting, der også lettede arbejdet, var, at Væksthusene selvstændigt planlagde, registrerede og producerede planterne både til Flisegangen, men også til fire af bedene i sommerblomstsystemet og ikke nok med det, men Væksthusets personale planter dem også selv ud.

Efter at vi er gået over til flad struktur uden daglig leder, er det gartneren for sommerblomstsamlingen, der selvstændigt planlægger, registrerer, planter og passer samlingen. I jubilæumsåret 2008 var det gartner Mette Jepsen, der fik sin ilddåb, og det er hun bare sluppet rigtig godt fra til glæde for os alle. 

Årets gang i sommerblomsterne starter allerede i slutningen af juli, hvor de første frø høstes, og det fortsætter i de næste par måneder. Det er udvalgte sorter, der er konstante og gode, som høstes, medens mange af de nye sorter spotter ud til højre og venstre, så de langtfra ligner moderplanten. Her skal det lige bemærkes, at det bestemt ikke er tilladt for publikum selv at høste frø, da det er en samling til de studerende og til glæde for almenheden og ikke til fru Hansens altankasse. Hvis man er brændt varm på en bestemt plante, så spørg gartneren, og så bliver der taget stilling til, om frøet kan undværes.

I august/september går vi alle sorterne omhyggeligt igennem og bedømmer hver enkelt sort, og hvis den flere år i træk ikke lever op til forventningen, bliver sorten fravalgt til kommende produktion. I september kommer Væksthusets personale og tager stiklinger af planterne i Flisegangen, da næsten alle planter her er stiklingeformeret. Her foretages også en udvælgelse, så vi hele tiden har så godt materiale som muligt. 

I løbet af efteråret bliver det høstede frø renset og registreret og overvintrer derefter på køl. Når frøet er renset, og vi har et overblik over alt indhøstet frø, dvs. også fra Det Botaniske System og fra Haven, bliver der lavet et katalog, og frøet bliver udbudt til levering til andre botaniske haver rundt om i verden. Andre botaniske haver sender også deres kataloger til os, enten pr. brev eller i vore dage bliver kataloget ofte lagt ud på nettet. Så sker der det helt unikke i vore dages pengeverden, at de forskellige botaniske haver sender frø til hinanden, og det uden at det koster modtageren en krone. Det sene efterår er også tiden hvor hele herligheden bliver gravet op og får et lag hakkede blade for at forbedre jorden og så ligger bedene ellers nøgne til næste forår.

Midt på vinteren sender de store frøfirmaer deres frøkataloger til os, og så er det sommerblomstgartnerens opgave at udvælge næste års sortiment. Alle frøfirmaer med respekt for sig selv har altid frembragt nyheder, som de gerne vil have vist, så selvom vi har et fast grundsortiment, bliver der også taget mange nyheder med. 

Når frøene fra de forskellige firmaer er bestilt, går vi og håber på, at de også bliver leveret, for det er lidt svært at rykke for noget frø, som vi reelt bare har ”tigget”, da firmaerne altid sender frøet uden beregning til sommerblomstsamlingen.

Efterhånden som frøet ankommer, bliver det registreret i vores database, og det får sit eget plantenummer, som hele tiden følger frøet og senere planterne. Sammen med vores eget indsamlede frø, bliver frøene løbende leveret til Fakultetets Væksthuse, og der bliver lavet stiketiketter som nøje følger frøet i såbakkerne.

Efterhånden som frøene spirer, skal hver plante prikles ud i sin egen lille potte, og efter en periode i væksthuset med vand, lys og næring bliver planterne sat ud til afhærdning på friland. De stiklingeformerede planter bliver efter afskæring af stiklinger i marken rodede, og de overvintrer i væksthuset som moderplanter, som leverer stiklinger til den nye generation af planter.

Medens Væksthusene har produceret planterne, har sommerblomstgartneren fået skrevet og lamineret skilte, som skal bruges, når planterne bliver udplantet i bedene. 

I slutningen af maj fræses og rives bedene, planterne bliver udplantet, og en ny sæson med lugning, vanding og opbinding står for døren til gavn for de studerende og til glæde for Havens mange gæster.

Sponsorer og leverandører til jubilæumsårets sommerblomster er Ep Engros, Olssons Frø, Impecta Handels, Weibulls, Syngenta, Proven Winners og Fleuroselect, og til alle retter vi en stor tak, og glæder os til næste års samarbejde.

Som et stort aktiv blev det væksthus, der er beliggende i sommerblomstsamlingen, i jubilæumsåret åbnet som cafe. Landbrugsrådet sponsorerede et stort beløb til ombygning og istandsættelse, således at huset fremtræder lyst og venligt både ude og inde. Det er fakultetets studerende, der driver cafeen, der har åbent kl. 9-22 på hverdage og kl. 11-22 i weekender. På menukortet findes kaffe i alle afskygninger, øko-saft og Campus-øl samt tapas-tallerkener og lækre sandwich på hjemmebagt brød og alt til rimelige priser.

                                                                                                Seniorgartner Kim Greiner

 


Jubilæumshistorie nr. 31

                     Tæppebedet på Den Svajede Plæne.

Den lille dam i Fakultetets gamle have bliver til den ene side omkranset af Stenhøjen med det store tempeltræ og til den anden side af Den Svajede Plæne. Langs den buede havegang ligger en række blomsterbede, der skiftevis er runde og firkantede, men de firkantede er dog langtfra rektangulære, idet hjørnerne på firkanterne smyger sig omkring de runde bede efter et sindrigt system. Den Svajede Plæne følger en af Havens gange, der stort set ligger uforandret siden Haven blev anlagt i 1858, men hvornår bedene på Den Svajede Plæne blev udskåret i plænen, fortaber sig i det uvisse, dog skal vi nok tilbage til mindst 1930’erne.

Hvert år sætter gartnerne i oktober et nyt sortiment af tulipanløg i bedene, samtidig med at der plantes stedmoderblomster eller forglemmigej, der begge har den egenskab, at de tåler den danske vinter. Når forårets solstråler begynder at varme jorden op, titter tulipanerne frem og altid først i de nordlige bede, for der får de mest sol, medens de sydlige bede, der først mærker solens stråler senere på dagen, blomstrer en uge eller to senere. Når tulipanerne er afblomstret, står stedmoderne og forglemmigejerne allerflottest, men da det er deres triste skæbne kun at være en underbeplantning, så ryger de op sammen med tulipanløgene i slutningen af maj, for nu er det tid til, at bedene skal tilplantes med sommerblomster. 

Også sommerblomstsortimentet på Den Svajede Plæne er hvert år forskelligt, og i jubilæumsåret havde vi fundet arter, som eksisterede og kunne have været plantet i 1858. Det er dog ikke alle bedene, der hvert år er forskellige, for det største og midterste bed er et af Danmarks få tæppebede, og da det både er smukt og unikt, og mønsteret er efter nogle gamle tegninger fra 1930’erne, bliver det hvert år tilplantet på samme måde år efter år. Og dog, for da vi tidligere hed Den kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, og Majestæten havde 60 års fødselsdag, lavede vi det år et specielt fødselsdagsbed med hendes monogram, men det var kun en enlig svale, så fik vi vores gamle tæppebed igen. 

Et tæppebed skal hovedsagelig bestå af lave planter uden blomster, og i hvert fald hos os er det planternes bladfarver, der giver mønstrene, og kun i midten får en palmelignende plante, Cordyline australis, lov til at hæve sig op over de andre, foruden fire lidt større bronzerosetter, Echeveria gibbiflore ”Metallica”, der står på nogle strategiske steder. I alt bliver der brugt 9 forskellige arter og sorter, hvor nogle har sølvfarvede blade og andre gule, røde og grønne.

En tidlig morgen i slutningen af maj beslutter vi, at nu skal det være, og så bliver tulipaner og stedmoder gravet op, og bedet bliver gravet og revet. Det nøjagtige centrum bliver fundet, og så går vi i gang med lodder og trisser, tommestokke og snore for at tegne det inderste af bedet op, som så bliver tilplantet. Derefter arbejder vi os udefter med opmåling og tilplantning, og da jorden ikke må trædes sammen, ligger vi på paller og brædder, og ellers så strææææækker vi os med lange pensionatsarme. Som regel tager det to gartnere 1½ dag at tilplante bedet med de i alt 1.831 planter, og jeg beklager meget, at jeg nogle år på rundvisningerne har fortalt, at der var 1.830 planter, men nu har jeg husket at få talt palmen i midten med. Til sidst så kan de to gartnere strække ryggen, og til glæde for Havens gæster og gartnerne kan vi i fællesskab sommeren igennem nyde et levende museumsstykke.

Selvom Haven i mange år kun var en studie- og spadserehave, hvor man ikke måtte opholde sig på plænerne, er vi i vore dage meget mere publikumsvenlige, og det er nu tilladt at opholde sig på alle plæner i Haven undtagen på Den Svajede Plæne. Selvom sommerbrune studiner også er et ret smukt syn, så synes vi dog, at ét sted i Haven bør koncentrationen kun rettes mod sommerblomsterne og ikke mindst mod det gamle tæppebed. 

                                                                                              Seniorgartner Kim Greiner

Jubilæumshistorie nr. 32

                        Gødningssækken i Ongobongoland.

Det Biovidenskabelige Fakultet har helt sikkert omverdenens og mediernes bevågenhed, og f.eks. kan gartnerne i Haven lynhurtigt blive inddraget i både det ene og det andet og også på et helt uvidenskabeligt plan. I foråret havde vi f.eks. besøg i Haven af en heavy rockgruppe, der skulle agere gartnere, for de skulle fotograferes til et magasin, og så fik de lånt en trillebør, nogle haveredskaber og en balle spagnum. De gæstende gartnere var bestemt ikke typiske LIFE-gartnere for de var pilskaldede med sortmalede øjne, og de havde blod på tøjet, og en blodig gummihånd skulle meget dekorativt stikke op af græsplænen. 

I den mere fredelige genre havde vi DR TV i Haven til en optagelse af et børneprogram, hvor børn skulle lære at tælle til 10, og det foregik på den måde, at en lille dreng på måske 7-8 år en ad gangen fik hulahopringe af en lille pige. Meget imponerende kunne knægten sagtens holde 10 hulahopringe i gang samtidig, og filmfolkene sagde endda, at han kunne holde 25 ringe gående på en gang. 

Så havde vi DR program 1 herinde til en times rundgang, hvor jeg viste rundt på Fakultetet og i Haven, og efterdønningerne mærkes stadig med e-mails og bestilte rundvisninger. En dame fra Samsø tog helt herover kun for at se Haven, og et par fra Mors, som aldrig før havde hørt om Haven, havde vi som gæster, for de var blevet nysgerrige.

For nylig havde vi DR TV-afdelingen herinde igen for at optage, og denne gang var det en del af et afsnit til deres nye store tv-serie ”Livvagterne”. Ikke mindre end 20 - 25 damer og herrer vimsede rundt i Haven, og de sørgede for lys, lyd og filmoptagelser, og selvfølgelig var der også en instruktør og skuespillere. Lige scenerne i Haven var ikke højdramatiske med biljagter og skyderier fra buskene, men stille og fredelige med nogle personer, der gik rundt nede ved Dammen og senere to kvinder, der sad og snakkede sammen i Rosenhaven.

For at sætte lidt action i Rosenhavescenen havde de spurgt, om jeg ville være statist, og da jeg nødig går glip af noget som helst, sagde jeg selvfølgelig ja, selvom jeg meget kedeligt kun skulle spille mig selv. Kvinderne sad på en af bænkene og snakkede, og så skulle jeg klippe kanter omkring et af rosenbedene, men samtidig passe på, at jeg ikke klippede i den ledning, der var lagt ud i bedet med en mikrofon, for de ville have nogle autentiske klippelyde med.

Jeg havde fået besked på at klippe derfra og dertil, for så stod jeg bedst i billedet, men sådan nogle filmfolk var jo ikke klar over tempoet hos en tjenestemandsansat seniorgartner ansat i staten, så i løbet af 10 sekunder havde jeg klippet kanten, og damerne sad stadig på bænken og snakkede. Gode råd var dyre, så jeg begyndte at klippe andre nærliggende bede, men så kom jeg ud af billedet, og det var også galt. De brugte nok det meste af eftermiddagen på den scene, og det endte med, at jeg skulle klippe det samme bed rundt og rundt, og da det efterhånden blev klippet 7-8 gange, blev det Rosenhavens mest velklippede bed nogensinde. Hvordan de så vil klippe filmen, så jeg ikke ligner en snurretop ved jeg ikke, men det skulle da heller ikke undre mig, hvis de klipper det hele væk. 

Sidste år blev en lille ting begyndelsen på noget, jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig, for en dag ringede et teater til Havens kontor og spurgte, om det var muligt, at vi havde en tom gødningssæk, som de kunne få. Nu er vi ret imødekommende ved henvendelser fra publikum, der vil have oplysninger om dit og dat eller gode råd om moster Karens æbletræ m.m. En tom gødningssæk var dog lidt usædvanligt, men den skulle bruges som rekvisit til en teaterforestilling. Teatret hed Plan B, og det havde jeg godt nok aldrig hørt om, selvom vi ofte frekventerer de københavnske teatre. Men det var også både et alternativt teater og en alternativ forestilling, fortalte rekvisitøren. Vi havde ikke lige nogen tomme gødningssække på lager, men vi havde nogle fulde sække, men alt for kunderne, så jeg dryssede noget gødning ud på nogle planter, som trængte, og vi aftalte, hvornår gødningssækken kunne afhentes. 
Rekvisitøren kom og spurgte, om jeg ville have et par teaterbilletter for ulejligheden, og da jeg som seniorgartner er meget omsorgsfuld og gerne ville vide, om vores gødningssæk nu fik det godt på det alternative teater, sagde jeg ja tak. Vi aftalte en dato, og jeg kunne bare henvende mig ved indgangen i Magstræde, så ville billetterne ligge der til afhentning i mit navn.

Min kone Gitte og jeg mødte så op, og allerede teatrets indgangsparti så yderst alternativt ud og var lysår fra de indgangspartier, som vi normalt benytter, når vi går i teater. Døren og indgangspartiet til teatret var nemlig overmalet med graffiti, og det var ikke ligefrem et kunstværk, men rigtig ægte, dårlig gadegraffiti.

Vi lurede lige lidt, men tog så en dyb indånding og gik indenfor, hvor en trappe snoede sig opad. De første etager havde vist ikke noget med teater at gøre. Der stod noget med jazzklub, og så var der noget, der lignede et spisested, men mellem 3. og 4. etage sad en pige ved et bord, og da jeg sagde mit navn, kikkede hun på en liste, og fluks havde vi et par billetter. Vi kom ind i en cafe med en bar og nogle få borde og stole, og nogle unge piger stod under højlydte hvin og spillede ”fodbold” på sådan et bord med fodboldspillere på flytbare stænger. Vi købte et par cola og satte os ned og kikkede. Det var et gammelt hus med synlige, kraftige træbjælker overalt, og rummet, vi sad i, var sortmalet og ikke slumagtigt som indgangspartiet. Vi var kommet i god tid, og efterhånden blev lokalet fyldt med helt almindelige mennesker, og til min overraskelse de fleste i vores egen adstadige alder. 

Døren blev åbnet ind til ”salen”, der også var sortmalet og bestemt ikke var særlig stor, men der var noget gulvplads og plads til omkring 120 tilskuere. Tilskuerrækkerne havde dog den store fordel, at de gik stejlt opad, så alle havde frit udsyn uden hoveder, og det er mere, end man kan sige om Det Kgl. Teater, hvor man kan risikere at have en søjle lige foran sig.
Teatret var fuldt, og syv mand kom på scenen og blev efter tur sprøjtemalet sorte i hovedet, og så kunne forestillingen Ongobongoland begynde. Ideen til de sorte hoveder er taget fra det sidste århundredes amerikanske ”Minstrel-show”, der var kendetegnet ved en omgang møg-racistisk farce- og musikkomik, hvor hvide sværtede sig sorte i ansigterne og gjorde grin med slaverne. Ongobongoland har dog nærmest modsat fortegn, for vi fulgte de syv ongobongobrødre i en karikaturkomik om friværdi, video-overvågning, nedsat dagpengeloft, ensomhed, og hvad en indvandrer ellers kan komme ud for i dagens Danmark. Faktisk meget morsomt, og som der bliver sagt i indledningen, kan showet virke stødende, grotesk og meningsløst.

Efter forestillingen skulle vi have noget at spise, og i pausen havde jeg været nede i den underliggende restaurant/cafe og rekognoscere, og hvor en ung tjener straks spurgte, om jeg ville have et bord. Ja, måske senere, men jeg kikkede lidt i deres menukort, og det så meget tiltalende ud.

Det er altid spændende af prøve noget nyt, så efter at vi havde grinet af ongobongobrødrene, gik vi ned i cafeen. Fra indgangen var der et meget langt, rustikt lokale, der næsten var tomt, så det var nok nede i et tilstødende, mere højloftet rum, at det foregik. Igen kom der hurtigt en ung tjener og spurgte, om vi ville se showet eller se Melodi Grand Prix. Vi måtte erkende, at vi egentlig bare var kommet for at spise, så vi blev placeret lige under et stort lærred med direkte transmission fra Grand Prix’et. Da vi ikke rigtig kunne se noget på lærredet alligevel, satte vi os med ryggen mod væggen, så vi kunne kikke ud på gæsterne, og vi fik bestilt noget mad. 
Der var da enkelte kvinder blandt de andre gæster, men det var da egentlig pudsigt, at det var så mange mænd, der var i lokalet. Det var dog først, da jeg kikkede på to store billeder over baren, det ene af en nøgen mand og det andet af en umiskendelig bar mandemås, at jeg hviskede til Gitte: ”Jeg tror sørme, vi er havnet på en bøssecafe”. Det havde vi aldrig prøvet før, men der skal noget mere til at hyle os ud af den, så vi blev roligt siddende.

Lidt senere dukkede en flot dragkvinde op i langskaftede støvler og i et meget kort miniskørt, og hun/han serverede gratis drinks, og det blev der faktisk gjort tre gange i løbet af aftenen. Vi fandt ud af, at det omtalte show ville være et dragshow, og det skulle starte kl. 22. Vi havde faktisk spist færdigt et par timer inden, men efter en hurtig rådslagning besluttede vi, at vi lige så godt kunne løbe linen ud og bestilte kaffe og Bailey.

Medens de voterede til Grand Prix’et, fik vi nogle danse- og sangnumre af vores drag, der var englænder og selvfølgelig også sang på engelsk. Melodierne var kendte, men teksterne var ommøbleret noget til en lidt mere vovet udgave. Hele aftenen var der en rigtig god stemning i lokalet, men da Peter Andersen fra Borup vandt Grand Prix’et med sit dragnummer, ville jubelen ingen ende tage, og vi viftede med de udleverede dannebrogsflag.

Bagefter var der flere dragnumre i kostumer som nedringet sort aftenkjole og som sygeplejerske, og da vi kun sad to meter fra scenen, gik vi i hvert fald ikke glip af noget. 

Selvom jeg spejdede som en gal under teaterforestillingen, så jeg overhovedet ikke noget til den gødningssæk, der havde startet det hele. Nå, måske var det, fordi vi i Haven kun bruger tørret naturgødning, og det lugter ikke ligefrem af stegt flæsk, men vi havde da i hvert fald haft en utroligt morsom og alternativ aften.

Præcis da det sidste punktum var skrevet i denne historie ringede de fra filmselskabet Fine & Mellow og spurgte om de måtte komme og optage en scene i Haven til den nye danske spillefilm ”Se min kjole” med instruktion af Hella Joof. De var velkomne og da filmselskabet selv vil tage gravsten med, så lyder det da rigtig spændende. 

                                                                                           Seniorgartner Kim Greiner
Videre til andre jubilæumshistorier.

Tilbage til forsiden.