Jorden rundt med tog. Thailandbugten rundt.
Sydlige Thailand og Hat Yai. Jorden rundt med tog del.
45. Januar 2016. Rejsefortælling af Kim Greiner. Den evige ild i Sydthailand. Det allersydligste Thailand regnes ikke for turistområde, og en stor by som
Hat Yai er overhovedet ikke nævnt i Politikens "Turen går til
Sydthailand”. Grunden er måske, at det ikke er verdens fredeligste
sted. I
Thailands sydligste provinser Pattani, Narathiwat, Yale og Sarung er 80 %
af befolkningen muslimer, og de udgør størstedelen af Thailands ca. 4
millioner muslimer, hvilket er omkring 5 % af befolkningen. Der er derfor
ikke mange buddiske templer i Sydthailand, men til gengæld er der mange
moskeer.
Grænsedragningssåret er aldrig helet, og derfor er der store
politiske udfordringer i grænselandet. Ilden i syd er i de seneste år
blusset voldsomt op, og ca. 6.000 mennesker, såvel muslimer som
buddhister, har mistet livet ved bombeangreb, nedskydninger og ildspåsættelser.
Det er særligt gået ud over skolelærere, munke, politi og militær, der
som repræsentanter for centralregeringen er mål for oprørsstyrkernes
attentater. Hæren svarede igen, og i 2004 stormede regeringsstyrkerne en
moske og dræbte over 100 unge muslimer. En fredelig demonstration samme
år endte med, at hundredvis af unge muslimer i timevis lå bagbundne i
solen og siden smidt op på ladet af en lastbil. Den behandling kostede 78
mennesker livet.
Siden
da har der gentagne gange været oprør, og bare i Hat Yai bombede oprørerne
i april 2005 Carrefour Hypermarket samt lufthavnen, og to blev dræbt og
flere såret. I september 2006 var der en serie af bomber, hvor der blev
dræbt 4, og 70 blev såret, og de lokale separatister var de ansvarlige.
I marts 2012 var der en bilbombe i Lee Gardens Plaza Hotel, hvor der blev
dræbt 5 og såret 100. Det gik ud over både thaier og turister fra
Malaysia. De ansvarlige var Barisan Revolusi Nasional, den mest magtfulde
oprørsgruppe i det sydlige Thailand. . I maj 2014 var der bomber, der eksploderede foran
et supermarked og ved politistationen, og ved den lejlighed blev der såret
9 personer. Alt dette vidste jeg dog ikke, da jeg udarbejdede en grov
planlægning af turen og bare gerne ville have et ophold i en thailandsk
provinsby. Hat Yai er den største by i Songkhla Provinsen. Hat
Yai ligger 946 km syd for Bangkok nær grænsen til Malaysia. Med sine
158.000 indbyggere er det den største by i Songkhla Provinsen. Indtil
1922 var det kun en meget lille landsby med 4 indbyggere, indtil den
sydlige jernbane blev bygget. Så gik det stærkt, og nu er byen Thailands
4. største by efter Bangkok, Nonthaburi og Pak Kret. Befolkningen består
især af malay-muslimer og thai-kinesere.
Den
internationale lufthavn, der er Thailands 5. travleste, ligger 9 km fra
downtown, og herfra er der især fly til Kuala Lumpur. Lufthavnen har ca.
2 millioner rejsende årligt, og det er en vigtig lufthavn for pilgrimme
til Mekka. I Hat
Yai ligger "Prince of Songkla University", og det er det ældste
og største universitet i Sydthailand. Desuden er der adskillige berømte
"high schools" og private skoler. Hat
Yai har tropisk klima, og der er kun to årstider – den våde og den tørre.
I den våde, der varer fra maj til december, er der heftig monsunregn.. De
har engang oplevet 22 dages uafbrudt regn i en november måned. Den tørre
tid er fra januar til april, og den var vi heldigvis kommet ind i. Ankommet til luksus i Hat Yai.
7-1-16
Hotellet
kunne godt ligne et konferencehotel, og der skulle ske et eller andet i et
kæmpestort lokale, for der var pyntet smukt op, og folk begyndte at
ankomme. Vi fik en drink i et barhjørne, hvor der var "happy
auer" med 30 % rabat på drinksene eller fuld pris for 3 drinks og en
gratis pina colada i en hel ananas. I lokalet spillede en ung, smuk kvinde
på elektrisk violin. Det lød simpelthen så godt, og vi klappede, men
det var der ikke andre, der gjorde. Så gik jeg tæt på, og tog et par
billeder af hende, og så strålede hun som en sol.
Efter
maden gik vi i seng. Vi havde jo praktisk talt ikke lukket et øje i
nattoget, så vi var mere døde end levende. En tur rundt i byen.
8-1-16 Det
var skyfrit, og det var igen rejsedag, men vi skulle først med toget kl.
16, og vi ville blive hentet på hotellet kl. 15.20. Der var en kæmpe
morgenmadsbuffet med alt til faget henhørende, undtagen bacon. Vi var i
et muslimsk område, og så kan der nok heller ikke forlanges bacon i
hvert fald ikke af gris. Alle mennesker på hotellet, både gæster og
personale, var asiater, og vi var simpelthen de eneste vesterlændinge.
Personalet på hotellet udmærkede sig ved at være yderst venlige, og de
hilste hele tiden. Senere fandt vi ud af, at vi var de eneste vesterlændinge
i hele byen. Hvem skulle dog også tage ophold i Hat Yai, undtagen
togrejsende Joden rundt, der trængte til at hvile ud imellem nattogene?
Alice
gik tilbage, og jeg ville ned for at se nærmere på togstationen. Jeg gik
i den forkerte retning, men det hjalp, da jeg fik orienteret kortet
ordentligt. Det skulle ellers være nemt nok at finde rundt i denne by,
for gaderne lå næsten som i et kvadrat. Det var alligevel mærkeligt, at
gå rundt i en by uden at se et eneste hvidt menneske. Jeg gik helt
uforstyrret rundt og kikkede, som var jeg den usynlige mand. I byen findes
der kun nogle få tuk tuk, somt er små varevogne med bænke langs siderne Stationen, massage og en rigtig burger.
Vi
tjekkede ud af hotellet ved 12-tiden og afleverede bagagen til
"Bellmanden", der samlede den og bandt en snor om det hele til
senere afhentning.
Der lå
en Mc Donald’s lige i nærheden, og der fik vi sen frokost. Vi skulle først
igennem en sikkerhedskontrol som i en lufthavn, og vores tasker blev
gennemlyst. Klovnen på Mc Donald’s, der i de vestlige lande hilser med
udstrakt hånd, havde her foldet hænderne i thai hilsen. En Big Mac Menu
og en Chicken Menu med en stor coke kostede 315 baht. Endelig fik vi noget
ordentlig mad. Med toget over grænsen. Det
var tid til afgang, og bellmanden læssede kufferterne på en vogn og kørte
den helt ud på gadeplan, hvor vores bil holdt, men der var kun 5 minutter
til stationen. Vores tog holdt lidt nede ad sporet, og der var kun to
vogne, men stadig et "special express train". Den ene vogn var
med flysæder og den anden, hurra, med køjer. Køjerne var med forhæng
og lå på begge sider af en gang, der gik igennem hele vognen. Nå, men så
kan vi da ligge ned i nat. Ruderne på toget var rene, og der var et
rigtigt lokomotiv foran. Billetten for os 4 personer var 1.880 baht, og
det var helt ned til Kuala Lumpur. 380 kr. for 4 personer og omkring 500
km. Alarmklokkerne begyndte at ringe. Vores billetter viste igen kun
reserverede flysæder. Bevares, smukt blomstrede sæder.
Toget
ville afgå kl. 19 malaysiatid, og urene skulle stilles en time frem. Oven
på grænsestationen var der en steghed bar, hvor jeg købte to sodavand
og en is til i alt 7 RM, hvor 1 RM på rejsetidspunktet var lig med 1,82
kr. Vi var kun lige kommet op, før vi blev dirigeret ned igen, og så gik
vi tilbage til Thailand for at hente bagagen. Ud af den samme dør, som vi
var kommet ind på grænsestationen, og det var også det samme tog igen,
men de havde koblet nogle flere vogne på togstammen.
Nå,
vi sad igen på sæderne med en søvnløs nat forude. Der var faste
pladser, og kun 3 rækker fra os havde de importeret noget iskold
polarvind, som de pumpede ud af dysen. Foreløbig havde vi det behageligt
nok på vores plads, og jeg havde stadig korte bukser og T-shirt på, men
havde selvfølgelig ekstra tøj med i rygsækken. Der
var ingen vesterlændinge med toget, men der var en del mænd med kalotter
og hvide kjortler. Vi kom forbi marker og urskov, og enkelte bjergkæder
stak op i det fjerne, og solen gik smukt ned. Nattoget ind i Malaysia.
I
toget var der ingen forplejning includeret, så jeg gik igennem det for at
finde noget spiseligt. Alle kvinder bar tørklæde, og jeg fik mange smil.
Jeg var jo også eneste mandlige vesterlænding i hele toget. Først fandt
jeg et bederum og så en spisevogn med en lille cafe med et sparsomt
udvalg af sandwich foruden sodavand og chips. Jeg
kikkede ind i sovevognen, og der var ledige senge derinde. Fik fat i
togmanden, der ville undersøge sagen. Hvis jeg igen skulle sidde op hele
natten, var det garanteret endnu engang uden søvn. Togmanden kom ikke
tilbage, så jeg fandt ham, og han meddelte, at der var udsolgt, og de,
der var ledige nu, ville blive beslaglagt i løbet af natten. Her skulle
jeg nok have viftet lidt med en 50-dollarsseddel, for uden at være sikker
syntes jeg stadigvæk, at der var ledige pladser langt ud på natten.
Mærkværdigvis gik der en mand rundt kl. 4 om
morgenen og sagde, at næste station var Kuala Lumpur. Det var 2 timer før
beregnet, og alle var forundrede. Hvordan kunne et tog komme 2 timer før
beregnet, det havde vi aldrig prøvet før. Toget var stoppet på en
station, men der var ingen skilte, så var det virkelig Kuala Lumpur? Vi
fik spurgt adskillige af de medrejsende, og den var vist god nok. Vi slæbte
kufferterne ud og stod så på en station et sted i Malaysia midt om
natten, ingen mand med et Greiner skilt, og vi vidste ikke, hvor hotellet
var. Klik
her og fortsæt i Jorden rundt med tog
del 47:
Kuala Lumpur.
|