Jorden rundt med tog. Thailandbugten rundt.
Sydlige Thailand og Hat Yai. Jorden rundt med tog del.
45. Januar 2016. Rejsefortælling af Kim Greiner. Den evige ild i Sydthailand. Det allersydligste Thailand regnes ikke for turistområde, og en stor by som
Hat Yai er overhovedet ikke nævnt i Politikens "Turen går til
Sydthailand”. Grunden er måske, at det ikke er verdens fredeligste
sted. I
Thailands sydligste provinser Pattani, Narathiwat, Yale og Sarung er 80 %
af befolkningen muslimer, og de udgør størstedelen af Thailands ca. 4
millioner muslimer, hvilket er omkring 5 % af befolkningen. Der er derfor
ikke mange buddiske templer i Sydthailand, men til gengæld er der mange
moskeer. Islam
kom i begyndelsen af 1300-tallet til Thailand med de arabiske handelsfolk,
og samtidig blev malaj-dialekten "yawi" udbredt. Efterhånden
fortrængtes buddhismen, og en regional malaj-muslimsk identitet voksede
frem. I århundreder var det Pattani-sultanatet, der dækkede området på
begge sider af den nuværende grænse mellem Thailand og Malaysia. Ved grænsedelingen
i 1909 blev sultanatet delt mellem det siamesiske kongedømme og de
britiske kolonier i Malaysia. Og så bliver der selvfølgelig ballade. Grænsedragningssåret er aldrig helet, og derfor er der store
politiske udfordringer i grænselandet. Ilden i syd er i de seneste år
blusset voldsomt op, og ca. 6.000 mennesker, såvel muslimer som
buddhister, har mistet livet ved bombeangreb, nedskydninger og ildspåsættelser.
Det er særligt gået ud over skolelærere, munke, politi og militær, der
som repræsentanter for centralregeringen er mål for oprørsstyrkernes
attentater. Hæren svarede igen, og i 2004 stormede regeringsstyrkerne en
moske og dræbte over 100 unge muslimer. En fredelig demonstration samme
år endte med, at hundredvis af unge muslimer i timevis lå bagbundne i
solen og siden smidt op på ladet af en lastbil. Den behandling kostede 78
mennesker livet. Siden
1930’erne har regeringen forsøgt at få befolkningen til at blive
muslimske-thaier, fremfor malaj-muslimer. De islamiske skoler blev lukket,
de islamiske love blev forbudt (måske meget godt), og regeringen forsøgte
at tvinge befolkningen til at tale thai og klæde sig som thaier. Siden
da har der gentagne gange været oprør, og bare i Hat Yai bombede oprørerne
i april 2005 Carrefour Hypermarket samt lufthavnen, og to blev dræbt og
flere såret. I september 2006 var der en serie af bomber, hvor der blev
dræbt 4, og 70 blev såret, og de lokale separatister var de ansvarlige.
I marts 2012 var der en bilbombe i Lee Gardens Plaza Hotel, hvor der blev
dræbt 5 og såret 100. Det gik ud over både thaier og turister fra
Malaysia. De ansvarlige var Barisan Revolusi Nasional, den mest magtfulde
oprørsgruppe i det sydlige Thailand. . I maj 2014 var der bomber, der eksploderede foran
et supermarked og ved politistationen, og ved den lejlighed blev der såret
9 personer. Alt dette vidste jeg dog ikke, da jeg udarbejdede en grov
planlægning af turen og bare gerne ville have et ophold i en thailandsk
provinsby. Hat Yai er den største by i Songkhla Provinsen. Hat
Yai ligger 946 km syd for Bangkok nær grænsen til Malaysia. Med sine
158.000 indbyggere er det den største by i Songkhla Provinsen. Indtil
1922 var det kun en meget lille landsby med 4 indbyggere, indtil den
sydlige jernbane blev bygget. Så gik det stærkt, og nu er byen Thailands
4. største by efter Bangkok, Nonthaburi og Pak Kret. Befolkningen består
især af malay-muslimer og thai-kinesere. Hat
Yai Railway Station er nu en international jernbanestation, hvorfra der går
to jernbanespor sydpå, og der afgår hver dag op til flere passagertog. Den
internationale lufthavn, der er Thailands 5. travleste, ligger 9 km fra
downtown, og herfra er der især fly til Kuala Lumpur. Lufthavnen har ca.
2 millioner rejsende årligt, og det er en vigtig lufthavn for pilgrimme
til Mekka. I Hat
Yai ligger "Prince of Songkla University", og det er det ældste
og største universitet i Sydthailand. Desuden er der adskillige berømte
"high schools" og private skoler. Hat
Yai har tropisk klima, og der er kun to årstider – den våde og den tørre.
I den våde, der varer fra maj til december, er der heftig monsunregn.. De
har engang oplevet 22 dages uafbrudt regn i en november måned. Den tørre
tid er fra januar til april, og den var vi heldigvis kommet ind i. Ankommet til luksus i Hat Yai.
7-1-16 I løbet af natten og det halve
af dagen havde vi kørt de 946 km fra Bangkok, og nu var vi ankommet til
Hat Yai. På stationen fik jeg lige taget et billede af en lille pige med
et herligt isskæg. Uden for togstationen stod en herre med GREINER
skiltet, og han kørte os den korte tur til "Centara Hotel Hat
Yai-superior". Receptionen var på 7. etage i et kæmpe hus, og vi
fik et værelse på 12. etage. Der var stor forskel på sidste nat, hvor
vi havde siddet på et togsæde og frosset, og til dette hotel, der nærmest
lignede vild luksus. På 6. etage var der en stor swimmingpool med udsigt
ud over byen, og der blev udleveret håndklæder ved poolen. Man kunne også
låne dykkerbriller, men hvad var der dog at se i en swimmingpool? Faktisk
var der også sauna, men at sidde med badetøj i en sauna er ret
ubehageligt, og ellers var der jo også "sauna" udenfor. Hotellet
kunne godt ligne et konferencehotel, og der skulle ske et eller andet i et
kæmpestort lokale, for der var pyntet smukt op, og folk begyndte at
ankomme. Vi fik en drink i et barhjørne, hvor der var "happy
auer" med 30 % rabat på drinksene eller fuld pris for 3 drinks og en
gratis pina colada i en hel ananas. I lokalet spillede en ung, smuk kvinde
på elektrisk violin. Det lød simpelthen så godt, og vi klappede, men
det var der ikke andre, der gjorde. Så gik jeg tæt på, og tog et par
billeder af hende, og så strålede hun som en sol. Der
var flere restauranter på etagen, og vi valgte en japansk kæmpe buffet.
Der var et billede af en rød bøf, og den så lækker ud, så jeg håbede
lidt på japansk "kobebøf", der efter sigende skulle smelte på
tungen, da køerne hver dag bliver masseret. Det viste sig dog, at der var
sparet på massagen, for bøffen var lettere sej, og så var den så rød,
at den næsten stadig sagde muh. Resten af buffeten var dog hel overdådig
med den ene ret efter den anden. Der var næsten ingen mennesker i denne
restaurant, for efter at receptionsgæsterne havde stillet den værste
sult i pindemadder, gik de ind til en anden buffet i et andet lokale. Det
var dog en grusom masse mad, der ville blive tilovers her, hvis der ikke
kom et par sultne fodboldhold. Forhåbentlig bliver resterne givet til trængende
mennesker. Prisen for buffeten var på 450 baht + + pr. person, og
plusserne betyder, at der tillægges skat og betjening.
Efter
maden gik vi i seng. Vi havde jo praktisk talt ikke lukket et øje i
nattoget, så vi var mere døde end levende. En tur rundt i byen.
8-1-16 Det
var skyfrit, og det var igen rejsedag, men vi skulle først med toget kl.
16, og vi ville blive hentet på hotellet kl. 15.20. Der var en kæmpe
morgenmadsbuffet med alt til faget henhørende, undtagen bacon. Vi var i
et muslimsk område, og så kan der nok heller ikke forlanges bacon i
hvert fald ikke af gris. Alle mennesker på hotellet, både gæster og
personale, var asiater, og vi var simpelthen de eneste vesterlændinge.
Personalet på hotellet udmærkede sig ved at være yderst venlige, og de
hilste hele tiden. Senere fandt vi ud af, at vi var de eneste vesterlændinge
i hele byen. Hvem skulle dog også tage ophold i Hat Yai, undtagen
togrejsende Joden rundt, der trængte til at hvile ud imellem nattogene? Alice og jeg gik tur i byen, da de to andre stadig
var matte i sokkerne efter rejsebesværlighederne. Jeg selv kan ikke komme
til en fremmed by uden at opleve så meget af den som muligt. Vi havde fået
et kort på hotellet, og det så ud til, at Centra Hotel lå lige præcis
midt i centrum. Der snoede sig en mindre flod igennem byen, men den gik
lige uden om centrum. Byen så ellers moderne ud med høje, firkantede
huse og masser af reklameskilte. På kortet var der markeret Kim Yong
Market, og det gik vi efter. Egentlig var det på Niphat Uthit Rd, at der
var fyldt godt op med boder, der solgte alt muligt fra blomster til
fiskeskæl. Selve markedet var i lange, smalle gange til venstre for
gaden. Selvfølgelig alt muligt i tøj og til dagens fornødenheder, men
man bliver ikke ligefrem lækkersulten af at se kødmarkedet. Vi
satte os udenfor på et hjørne og fik en kold sodavand. Lidt derfra lå
der på en vogn en invalid mand, meget invalid, lignede faktisk et levende
lig. Ved siden af sad en kvinde, måske hans mor. Sikke en skæbne de to må
have, så jeg fandt en pengeseddel til dem. Alice
gik tilbage, og jeg ville ned for at se nærmere på togstationen. Jeg gik
i den forkerte retning, men det hjalp, da jeg fik orienteret kortet
ordentligt. Det skulle ellers være nemt nok at finde rundt i denne by,
for gaderne lå næsten som i et kvadrat. Det var alligevel mærkeligt, at
gå rundt i en by uden at se et eneste hvidt menneske. Jeg gik helt
uforstyrret rundt og kikkede, som var jeg den usynlige mand. I byen findes
der kun nogle få tuk tuk, somt er små varevogne med bænke langs siderne Stationen, massage og en rigtig burger. Endelig
fandt jeg stationen, og der sad jeg eller gik rundt i en times tid for at
mærke stemningen. Der var et par perroner, og den ene var helt fyldt op
med boder og handlende. De sad dog i venteposition, for i den time jeg
opholdt mig på stationen, kom der kun et tog. Jeg fik købt noget
udefinerligt drikkelse i et kæmpekrus for 30 baht. Den unge mor, der
havde drikkeboden, manglede åbenbart en barnevogn, for hendes barn lå og
sov i en supermarkedsvogn. Jeg gik bare rundt og kikkede og smilede, og de
handlende smilede igen. Så kom der et tog, og et mylder af mennesker steg
ud, og de handlende stod med deres varer og håbede på at sælge noget.
De fleste togpassagerer gik lige forbi, og så kunne de handlende bare
sidde og vente på det næste tog. Sikke et liv. Vi
tjekkede ud af hotellet ved 12-tiden og afleverede bagagen til
"Bellmanden", der samlede den og bandt en snor om det hele til
senere afhentning. Det
var tid til massage, og der var ved siden af hotellet en hel stribe
butikker eller klinikker eller hvad, det nu hedder. En times thaimassage
kostede kun 200 baht. Denne gang tog jeg ikke oliemassage, men kun en gang
kropsmassage, så jeg kunne beholde mine korte bukser og T-shirt på.
Sammen med en ung kvinde gik jeg op på 1. sal til en kabine, hvor hun gik
i gang. Hun forstod ikke engelsk, men hed vistnok Sou. Det var meget
morsomt at massere en vesterlænding, for hun grinede i hvert fald en del
sammen med en massøse i nærheden. Først det ene ben i dybden og så det
andet, og så armene og ryggen. På et tidspunkt sad hun oppe på
madrassen mellem mine ben og bearbejdede lægmusklerne. Faktisk så har
jeg aldrig fået så god og dybdegående en massage før. Så gabte hun
– hun havde nok været længe oppe. Efter en time var hun færdig, og
hun fik ros og 100 baht for godt udført arbejde. Der lå
en Mc Donald’s lige i nærheden, og der fik vi sen frokost. Vi skulle først
igennem en sikkerhedskontrol som i en lufthavn, og vores tasker blev
gennemlyst. Klovnen på Mc Donald’s, der i de vestlige lande hilser med
udstrakt hånd, havde her foldet hænderne i thai hilsen. En Big Mac Menu
og en Chicken Menu med en stor coke kostede 315 baht. Endelig fik vi noget
ordentlig mad. Med toget over grænsen. Det
var tid til afgang, og bellmanden læssede kufferterne på en vogn og kørte
den helt ud på gadeplan, hvor vores bil holdt, men der var kun 5 minutter
til stationen. Vores tog holdt lidt nede ad sporet, og der var kun to
vogne, men stadig et "special express train". Den ene vogn var
med flysæder og den anden, hurra, med køjer. Køjerne var med forhæng
og lå på begge sider af en gang, der gik igennem hele vognen. Nå, men så
kan vi da ligge ned i nat. Ruderne på toget var rene, og der var et
rigtigt lokomotiv foran. Billetten for os 4 personer var 1.880 baht, og
det var helt ned til Kuala Lumpur. 380 kr. for 4 personer og omkring 500
km. Alarmklokkerne begyndte at ringe. Vores billetter viste igen kun
reserverede flysæder. Bevares, smukt blomstrede sæder. Vi skrumplede og duvede af sted, og allerede efter
1 time var vi fremme ved grænsen til Malaysia. Alle skulle ud af toget,
og bagagen skulle med, fandt vi ud af. Der var udrejsekontrol og
sundhedskontrol for rejsende fra Saudi Arabien og Korea. Hvorfor kun de to
lande vides ikke. Vi afleverede vores udrejsekort og gik mod Malaysia,
hvor de kikkede på pas og stemplede, og bagagen blev gennemlyst, og så
var vi i Malaysia. Toget
ville afgå kl. 19 malaysiatid, og urene skulle stilles en time frem. Oven
på grænsestationen var der en steghed bar, hvor jeg købte to sodavand
og en is til i alt 7 RM, hvor 1 RM på rejsetidspunktet var lig med 1,82
kr. Vi var kun lige kommet op, før vi blev dirigeret ned igen, og så gik
vi tilbage til Thailand for at hente bagagen. Ud af den samme dør, som vi
var kommet ind på grænsestationen, og det var også det samme tog igen,
men de havde koblet nogle flere vogne på togstammen. Vi
skulle igen tilbringe natten siddende ret op og ned. Jeg var henne og
tjekke sovevognen, hvor køjerne var på rad og række. Jeg var noget
misundelig, for jeg kunne og kan stadig ikke forstå, hvorfor vi ikke
havde en liggeplads. Jeg spurgte togmanden, om det var muligt at tilkøbe
en plads, men liggepladserne var kun for "special people", og
hvorfor vi ikke var "special people", vides ikke. Nå,
vi sad igen på sæderne med en søvnløs nat forude. Der var faste
pladser, og kun 3 rækker fra os havde de importeret noget iskold
polarvind, som de pumpede ud af dysen. Foreløbig havde vi det behageligt
nok på vores plads, og jeg havde stadig korte bukser og T-shirt på, men
havde selvfølgelig ekstra tøj med i rygsækken. Der
var ingen vesterlændinge med toget, men der var en del mænd med kalotter
og hvide kjortler. Vi kom forbi marker og urskov, og enkelte bjergkæder
stak op i det fjerne, og solen gik smukt ned. Nattoget ind i Malaysia. Toget
stoppede hyggeligt ved de små stationer. Jeg gik igennem det for at
rekognoscere og fandt et skilt, hvor der stod, at man fik 1000 RM i bøde,
hvis døren åbnedes under kørslen. Pudsigheden var, at den modsatte dør
netop stod pivåben. Den ville jeg da lige tage et billede af, men så var
der ingen strøm på kameraet. Jeg skiftede batteri, men da toget duvede,
smutte batteriet ned på gulvet, og forsvandt ind under den dør, der var
lukket. Shit. Skulle jeg prøve at åbne døren med fare for bøde? Jeg
lagde mig i stedet ned på gulvet, og et fodpanel, der gik lidt op ad døren
kunne åbnes, og så måtte der være sket et mirakel, for batteriet lå på
kanten af trinbrættet kun 2 cm fra fri luft og dirrede svagt. Jeg kunne
lige få hånden ned, og haps tilbage i folden med det batteri. I
toget var der ingen forplejning includeret, så jeg gik igennem det for at
finde noget spiseligt. Alle kvinder bar tørklæde, og jeg fik mange smil.
Jeg var jo også eneste mandlige vesterlænding i hele toget. Først fandt
jeg et bederum og så en spisevogn med en lille cafe med et sparsomt
udvalg af sandwich foruden sodavand og chips. Jeg
kikkede ind i sovevognen, og der var ledige senge derinde. Fik fat i
togmanden, der ville undersøge sagen. Hvis jeg igen skulle sidde op hele
natten, var det garanteret endnu engang uden søvn. Togmanden kom ikke
tilbage, så jeg fandt ham, og han meddelte, at der var udsolgt, og de,
der var ledige nu, ville blive beslaglagt i løbet af natten. Her skulle
jeg nok have viftet lidt med en 50-dollarsseddel, for uden at være sikker
syntes jeg stadigvæk, at der var ledige pladser langt ud på natten. Toget
stoppede mange steder, og hvis ellers man kunne sove og havde en seng, så
var det sengetid. I vores kupe var der to ledige sæder ved siden af
hinanden lidt fremme, så der satte jeg mig til rette og lukkede øjnene.
Nogen ruskede i mig, for nogle nye passagerer ville gerne have deres
reserverede pladser. Hen til Gitte igen på et enkeltsæde, hvor vi frøs
som små hunde en kold vinterdag. Der kom polarluft fra oven, fra siden og
fra neden. Vi tog alt disponibelt tøj på, foruden en T-shirt over benene
en ekstra skjorte over fleecetrøjen, slog paraplyen op for at skærme for
polarluften fra oven og fødderne ned i rygsækken. Jeg tog en skjorte
over hovedet for at skærme for lysstofrøret. Og så sad vi bare der og
klaprede tænder og ønskede os hen, hvor peberet gror, for der er varmt. Mærkværdigvis gik der en mand rundt kl. 4 om
morgenen og sagde, at næste station var Kuala Lumpur. Det var 2 timer før
beregnet, og alle var forundrede. Hvordan kunne et tog komme 2 timer før
beregnet, det havde vi aldrig prøvet før. Toget var stoppet på en
station, men der var ingen skilte, så var det virkelig Kuala Lumpur? Vi
fik spurgt adskillige af de medrejsende, og den var vist god nok. Vi slæbte
kufferterne ud og stod så på en station et sted i Malaysia midt om
natten, ingen mand med et Greiner skilt, og vi vidste ikke, hvor hotellet
var. Klik
her og fortsæt i Jorden rundt med tog
del 47:
Kuala Lumpur.
|