Jorden rundt med tog.![]()
Cairns, Frankland Island og Kuranda.
Cairns ligger i den tropiske del af Queensland, og her er der store, varme naturoplevelser i form af verdens største koralrev, besøg på ubeboede koraløer eller svævebanetur hen over regnskoven m.m. Det er for at opleve dette, at vinterplagede europæere gerne vil holde "australsk sommerferie". Australierne selv vil hellere længere sydpå til de mere tempererede egne, og det er fint for os, for så er der ikke så overrendt i det tropiske paradis. Langs kysten dyrkes ananas, papaja, passionsfrugter, bananer og især sukkerrør, så det er ikke bare et ferieparadis, det er også et landbrugsområde. Koralrevet er den store turistmagnet, og netop Cairns er et godt udgangspunkt for snorkelture og dykning. Samtidig er det også i Cairnsområdet, at de sidste og bedste regnskove findes, endda med næsten uberørt natur med krokodiller. Hvis dette ikke er nok, kan der fortsættes op langs kysten til halvøen Cape York, hvor der kun findes nogle småveje og et par enkelte småbyer. Mange, der rejser i Australien, lejer en camper og kører den 1.700 km lange strækning fra Cairns til Brisbane ad kystruten. Her ligger koralrevet til den ene side og bjergkæden Great Dividing Range til den anden side. Modsat mange andre tager vi denne strækningen med tog, og det har den årsag, at en togtur Jorden rundt selvsagt helst skal foretages med tog. Cairns blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet som forsyningshavn for guld- og tinminerne, der ligger længere inde i landet. Da guld og tin slap op, sejlede Cairns sin egen sø og sov tornerosesøvn indtil 1980’erne. Så satte turistboomet ind, og byen har nu en befolkning, der er tæt på 120.000 indbyggere og kan bryste sig af en ny international lufthavn.
The Esplanade ender ved en stor marina med masser af lystbåde. Det er sæson mellem april og november, hvor alle de rige konkurrerer om, hvem der kan fange den største sværdfisk (marlin). Det er i denne del af byen, at al hurlumhejet foregår i form af luksushoteller, barer og butikker. Nogle af pubberne er indrettet i gamle queenslænderhoteller med brede verandaer og fine balkoner. Vores hotel lå heldigvis i den mere fredelige del af Esplanaden. Tidligere tiders mudderbanker langs kysten er fyldt op, og bag en inddæmning er der nu græsklædte plæner og vajende palmer.
Jernbanen går tværs igennem byen, men det er på ingen måde generende, da der kun er få ugentlige afgange mod Brisbane og et veterantog til Kuranda en eller to gange om dagen. Hele den centrale by er faktisk ikke større, end at man kan gå den igennem på en times tid. Vi kom forbi "Lagoon", hvor børn og unge badede eller lå og slappede af, men vi drejede op igennem centrum, hvor der næsten kun var nye huse. Shields Street ender i Cairns Central Shopping Center, der især udmærkede sig ved sin dejlige kølighed. Lige bagved ligger Cairns Railway Station, der lå fuldstændigt øde hen.
Vi kom hele vejen igennem byen, krydsede jernbanen og kom over floden, og så var vi endelig ved Botanisk Haves Visitorcenter. Vi var der kl. 16, men de havde allerede lukket kl. 15. Igen en misinformation i Politikens "Turen går til Australien", for der står, at 17.30 er lukketid. Visitorcenteret havde ellers et flot indgangsparti med spejle i stål, men vi kunne kun glo ind ad vinduerne. Så måtte vi tilbage igen, men gik en "genvej", idet der på modsatte side af vejen gik en regnskovssti forbi nogle kæmpebambus. Diameteren på hver stængel var omkring 20 cm. Dem fik vi klappet, så turen var ikke helt forgæves. Efter et brusebad sad jeg på balkonen og fandt ud af, at det var en skam, at hotellets swimmingpool ikke blev brugt, så jeg gik derned med et håndklæde om maven. Det var ikke lige til at finde udgangen til swimmingpoolen, så jeg ramlede ind i en reception for et brudepar, og jeg fik endda hilst på bruden, selvom min dresscode måske var lidt upassende.
Egentlig var vi ikke særlig sultne, men vi havde intet som helst spiseligt, så i nærheden fandt vi en vietnamesisk restaurant. Lækker mad til 38 dollars incl. koldt vand og en yndig vietnamesisk pigetjener. Godt at vi har heldags aktiviteter de næste to dage, for hvad laver man ellers i en badeby med krokodiller?
Vi skulle ud på en øde ø, men inden da bød vores hotel på et overdådigt morgenbord, hvor alt var inklusive. I starten var restauranten ret fyldt med mindst 50 unge japanere, og det var kun en lille del af de omkring 1 million japanere, der besøger Cairns og omegn hvert år. Pludselig var alle de unge mennesker væk, og der var kun 5 gæster tilbage i restauranten.
Klokken 7.15 blev vi hentet i en minibus, og en lillebitte, japansk udseende pige krydsede os af. Efterhånden var vi 20 gæster i bussen, og de fleste var unge mennesker af asiatisk udseende, og derfor informerede vores guide Reika både på engelsk og på japansk. På vej ud af byen passerede vi to spurtende cykelpolitibetjente – der var nok udrykning. Vi kørte en lille times tid sydpå, og det meste af tiden havde vi jernbanen på venstre hånd. Vi kom ned ad en sidevej og ved en flod lå en pæn, stor båd. Ganske langsomt sejlede vi ud igennem flodløbet, og de, der skulle snorkle, fik udleveret en svømmedragt eller vel nærmest en beskyttelsesdragt. Der var både hætte og handsker, og det var for at beskytte mod eventuelle brandmænd, der her kan være dræbende. Jeg fik lejet en maske med brilleglas til 12 dollars, og det var nødvendigt, for ellers kunne jeg ikke se et klap. En våddragt er noget mærkeligt noget, og hvad er op, og hvad er ned, og den er meget svær at få på, især hvis man stikker benene ned i ærmerne. Den anden af vore guider hed Vanessa, og hende fik jeg en snak med, medens vi sejlede mod øen. Jeg beklagede, at jeg ikke var så god til engelsk, og så sagde hun de trøstende ord: "Jamen vi står da og snakker nu, og vi forstår hinanden". (På engelsk selvfølgelig). Vel ude på havet var der en halv times sejllads til den øde ø Frankland Island. Helt øde var den dog ikke, for den var bevokset med lave træer og krat. Vi havde også to sømænd med, og de fik os fra den store båd over i en mindre, der næsten kunne få os tørskoet i land på øen. Der var nogle borde og bænke, men selvom de stod inde under træerne i delvis skygge, blev der spændt en presenning ud over bordene, for solen var skrap. Det er en rigtig koralø, idet der ikke var sandstrand, men millionvis af små stumper af kridende hvide koralstumper.
Jeg kom vel omkring 30 meter ud, og foreløbig var der kun gold koralbund. Så fik jeg øje på en fisk i hundestejlestørrelse og en enkel plante. Så kom der et skvat vand ned i luftrøret. Det gentog sig et par gange, og så fandt jeg ud af, at snorkling er jeg blevet for gammel til. De fleste af de andre syntes dog, at det var herligt. Inden lunch skulle vi ud med glasbåd for at se på herlighederne under vandet. Ruderne var ridsede, og der var grønne alger på ruderne udvendig. Selvom vi kom tæt på revet, kunne vi faktisk ikke se et klap, ud over nogle utydelige skygger af fisk og planter. Ridserne kunne der ikke gøres noget ved, men en børste på grønalgerne kunne gøre underværker.
Efter lunch var der en tur rundt på øen med de to guider Reika og Vanessa. Selvom det var to mænd, der sejlede båden, fandt jeg efterhånden ud af, at det var Reika, der var chefen for udflugten, mens jeg i begyndelsen havde taget hende for en lille, fiks ting, der vimsede rundt og satte krydser.
Midt på eftermiddagen var det tid til at pakke sammen, og alt blev fjernet undtagen bænksættet. Så var det bare at sejle tilbage samme vej, som vi var kommet. Den ene af sømændene faldt jeg i snak med, og han var meget imponeret over, at vi skulle køre med tog fra Cairns til Perth. Det havde han faktisk aldrig hørt, at nogen havde gjort før.
Det havde været en herlig dag på øen og revet, og jeg må have gjort mig heldigt bemærket på en eller anden måde, for jeg var den eneste, der fik et farvelkram af Reika. Klokken var 19, og det var tusmørke. Lidt inde mod byen på Esplanaden observerede vi flere flyvende hunde, der er kæmpestore flagermus i 50-70 cm størrelsen. Lidt længere fremme var der i hundredvis af dem, og de fløj kun i en højde af 10-20 meter hen over hovedet på os. De var store som måger, og det var bare et fantastisk syn. Tænk, hvis vi bare havde spist i restauranten, så havde vi ikke oplevet dette.
Natmakedet ligger i samme bygning, og her var alt mellem himmel og jord til salg, også varme hænder. Jo, australierne elsker massage, og de generer sig ikke for at ligge på rad og række i samme rum og blive strøget med hårene, medens alle og enhver kan kikke på. På markedet fik jeg købt en stor krokodilletand i en halssnor for at styrke min maskulinitet. Selvom vi gik stille og roligt rundt, var T-shirten alligevel våd af sved.
Tilbage samme vej, og vi spejdede efter de flyvende hunde. Der var dog ikke skyggen af nogen hund, hverken på jorden eller i luften, men i morgen aften skal vi igen ud at kikke efter hunde. Kuranda ligger i bjergene 400 meter over havet ca. 30 km fra Cairns og har den umiddelbare fordel, at der er 5-6 grader køligere end i Cairns. Jernbanen blev åbnet 1891 for at bringe forsyninger til tinminerne oppe i bjergene. Det var overvejende kinesiske jernbanearbejdere, der byggede banen, der går over 37 broer og igennem 15 tunneler. Det var dengang, at kineserne ikke havde en kinamands chance for at overleve. Nu er bøtten vendt, og Kina skal man ikke grine ad. Selve Kuranda havde sine velmagtsdage i 1960’erne, hvor det var hippierne, der holdt til deroppe, medens de udpønsede nye protester mod Vietnamkrigen. Siden hen har turisterne indtaget byen med alt til faget henhørende, men det skulle stadig være en charmerende lille by, og under alle omstændigheder er der en flot op- og nedtur.
Toget har nummererede pladser, og lige over for os sad en asiatisk familie med far, mor og to utroligt smukke unge kvinder. Den, som intet vover, intet vinder, så jeg spurgte, hvor de kom fra, og de var fra Toronto i Canada. Overraskende, men selvfølgelig er der også indvandrere i Canada, og denne familie kom oprindelig fra Indien. Vi sad lidt klemt, og så kom togdamen og sagde, at der var rigelig plads i toget længere fremme, og man kunne sætte sig, hvor man ville. Øv, så gik den indiske familie, og vi sad tilbage med et par tavse vesterlændinge, sikkert australier.
Toget fortsatte det sidste stykke til Kuranda, der også har en hyggelig station, der nærmest er overbroderet med planter i krukker. Der går en bro over jernbanen, og her er der en "river walk" langs floden og siden en "jungle walk" ind igennem regnskoven. Sveden tapløb, men illusionen om at gå i en uberørt regnskov manglede, for stien var asfalteret. Stien snoede sig igennem regnskoven, og vi så ikke andre mennesker, inden den efter en times gang endte oppe i selve Kurando. Her var masser af souvenirbutikker og cafeer, og vi gik ind på Cafe Kate og fik to special burger og to iskolde cola til i alt 21 dollars. En meget stor, kvindelig tjener, der hed Sue, kaldte mig darling, og da vi så næsten var blevet i familie, kaldte jeg hende sweetheart. Så var der kontakt, skal jeg lige love for, og jeg fik et kæmpeknus, hvor jeg næsten blev begravet i hendes barm.
Der skulle ifølge "Turen går til Australien" være masser af aktiviteter i Kuranda med flotte shows, smagsprøver på de indfødtes bushmad, kast med boomeranger og prøve at blæse i de hule træstammer "didgeridoo" uden vejrtrækningsproblemer. Alt dette så vi ikke noget til, måske fordi vi var uden for turistsæsonen. Det var tid til hjemturen, og vi skulle med verdens længste "skyrail" hen over regnskovens toppe. Vi havde billetter til en bestemt afgang, hvor vi skulle med. Banen er på 7,5 km, og undervejs er der to stop, hvor man kan vandre en lille tur rundt i junglen på platforme. Det er en dyr fornøjelse med skyrail, (49 dollar for en enkeltbillet) men der er også meget personale til at hjælpe ind og ud af kabinerne ved starten, stoppene og endestationen. Her var der selvfølgelig også en stor souvenirforretning. Det var en fin tur at svæve stille hen over trætoppene.
Vi ville ikke gå glip af det store flagermuseshow, der løber af stablen bedst mellem 18.45 og 19.15. Og det foregår på The Esplanade mellem Alpin Street og Florence Street. Her står der nogle træer, hvor de hænger om dagen, hvilket fortovet tydeligt bærer præg af. Hvis du er på disse kanter, så gå ikke glip af det flyvende hundeshow. Vi gik igen hen på Night Market og spiste tagselvmad hos den kinesiske, hvor vi igen blev imponeret over hvor meget mad, der kunne stables op på kun en tallerken. Personalet sagde ingenting, selvom forretningen blev groft udnyttet.
Næste dag var det igen rejsedag, og vi skulle videre med "Spirit of Queensland", hvor vi skulle overnatte i toget på en helt speciel måde. |