Indiens højdepunkter.
Delhi og Ganges’ hellige by Varanasi. Af Kim
Greiner. 3.del. Januar
2012. Igennem Old Delhi. Med
en historie, der spænder over 3.000 år, har Delhi øvet stor indflydelse
på den indiske kulturhistorie. Medens kystbyerne i Indien stadig var
mudderbanker, var Delhi hovedstad for et ældgammelt rige. Ikke mindre end
to dronninger og 70 konger har regeret her siden 1193, for herskerne er
kommet og gået, og få byer har været bygget, forsvaret, erobret,
plyndret, brændt, forladt og genopbygget så mange gange som Delhi. I
vore dage er byen en afspejling af hele Indien med de rige og den
politiske elite siddende tilbagetrukket i deres fine huse, medens den
fattige bydel lever sit eget liv som altid. Efter
togrejsen fra Amritsar i det nordlige Indien til hovedstaden Delhi forlod
jeg stationen med en lille smule dårlig samvittighed – jeg selv havde båret
eller rettere rullet vores egen bagage, og der var sikkert en drager, der
gerne ville have haft tjansen. Så kunne vi have sluppet for at slæbe
vores enlige fælleskuffert op og ned ad en trappe, hvilket for resten
slet ikke var noget problem. På
vej ud af stationen slog det mig igen, kors, hvor er her beskidt, og hvor
ligger der meget affald langs gaden – det er næsten lige så slemt som
ved Valby station. Vi
kørte hen til en restaurant, der hed Broadway, og på trods af navnet var
den smukt indisk indrettet, dog med et par enkelte billeder af nogle
amerikanske skuespillere. Byen
er delt op i Old Delhi, som er den gamle, oprindelige by, og New Delhi,
som englænderne grundlagde. Vi startede med at køre ind i Old Delhis
nordlige bydel, der er grundlagt i 1600-tallet af Shan Jahan. I Shan
Jahans tid hang der nok ikke elektriske ledninger, der som vildtvoksende,
sorte lianer hænger i tykke bundter over de snævre gyder med tætstående
byhuse. Men aberne, der kravlede rundt i lianerne og på hustagene, var
der nok også i Shan Jahans tid. Vi
kørte hen i nærheden af Indiens største moske, men blev sat af et
stykke derfra, og den videre fremfærd foregik i cykeltaxier, der så i
konvoj kørte hen imod moskeen. I trafikken gælder jungleloven, og kun
den stærkeste overlever eller i hvert fald kommer frem. Der er kun
minimale huller i trafikken, men med nærmest dødsforagt fandt vores
cykelmand disse huller, og med kun centimeters mellemrum snittede han alle
mulige køretøjer. Tilsyneladende er der ingen regler, men sjældent hører
man folk, der er utilfredse med trafikken ud over den evindelige dytten. Sådan
et kaos kender vi ikke i Europa, og vi ville nok heller ikke tolerere, at
trafikken skal uden om et par hellige køer, der ligger og gumler midt i
det hele. Der
er mange motorcyklister, men ikke ret mange af dem bruger styrthjelm. Det
siges, at der er mangel på hjelme, da der ikke produceres nok, men til
gengæld bliver der produceret menneskekranier i overflod. Undervejs
udpegede vores cykelmand seværdigheder, selvom jeg ville ønske, at han
ville koncentrere sig om trafikken, men uden at have lidt den mindste
smule overlast blev vi sat af ved den store trappe, der fører op til Jama
Masjid – Indiens største moske. Indiens største moske Jama Masjid. Islam
blev nogle bekendt grundlagt i 600-tallet af profeten Muhammed i
Saudi-Arabien. Den hellige bog koranen består af en række guddommelige
åbenbaringer, som Muhammed modtog via englen Gabriel. Islam hviler smukt
på de fem søjler: Trosbekendelsen, bønnen, almissen, fasten samt
pilgrimsfærd til den hellige, sorte sten Kaaba i Mekka. Og faktisk står
der ikke et ord i koranen om, at kvinder skal bære tørklæde eller
formummes bag en burka. Islams
hellige dag er fredag, og hovedmoskeen i hver by hedder Jama Masjid
(Fredagsmoskeen). Der lever 140 millioner muslimer i Indien, og det er
flere end hele den pakistanske befolkning. Indien er derfor den næststørste
muslimske nation i verden efter Indonesien. Der
har i Indien igennem tiderne været en række konflikter mellem muslimer
og hinduer, og en ydre årsag er, at islam ikke tillader, at Gud,
mennesker eller dyr afbildes (og slet ikke med en bombe i turbanen), og
det er en skarp kontrast til hinduismens vrimmel af gudebilleder. Mellem
linjerne, eller det er faktisk helt åbenlyst, så er min mening, at
religion er noget, fanden har skabt, og ingen ting på denne jord har
kostet så mange krige og menneskelige ugerninger som forskellen mellem
verdens religioner. Lad dog folk tro på, hvad de vil og lad dem dyrke
deres Gud eller guder, som de vil, og lev så ellers i fordragelighed med
hinanden. Den
store fredagsmoske i Delhi blev påbegyndt af Shan Jahan i 1650, og efter
5.000 arbejderes slid stod den færdig i 1658. Der er en stor, kvadratisk
gård med fire hjørnetårne og to minareter. Der er indgange i tre af
siderne, og mod vest ligger selve moskeen med en bedesal. Moskeen er mere
lang og smal, end den er dyb, så Delhis muslimer må til fredagsbønnen
benytter den store plads udenfor, der efter sigende kan rumme 25.000
mennesker. Centralt på pladsen er der et stort vandbassin, der kan
benyttes til vask af ansigt, hænder og fødder. Der
var visse restriktioner for de vantro hunde som os, der ville besøge
moskeen. Vi mænd kunne nøjes med at smide sko og strømper, men
kvinderne skulle iføre sig lange, løshængende, farvestrålende kjoler.
Formummet var der herefter ingen diskussion om, hvor bare arme må være,
eller om man kan se mere eller mindre til kvindernes fristende ben. Det
kostede 200 rupees at få et fotoapparat med ind til herlighederne, men så
meget var der nu heller ikke at fotografere. Der hang en række tørresnore
hen over gårdspladsen, og det var til at hænge klæde op om sommeren for
at give skygge til de bedende. I et hjørne af gården var der udlagt
korn, og en stor flok duer tog for sig af retterne. Moskeen
var flot, men ikke så imponerende som andre moskeer, vi har besøgt i
Istanbul eller i Egypten, hvor man i kæmpesale kan henslænge sig på de
tæppebelagte gulve. Til gengæld er der en fin udsigt ud over byen, da
moskeen ligger så højt. Lakshmi Narayan-templet. Det
gik videre med cykeltaxi, hvor to europæiske bagdele kun med besvær
kunne finde plads. Cykelchaufføren gjorde et stort nummer ud af at have
lige præcis os med som passagerer igen, måske havde han luret, at vi var
venligtsindede mennesker og måske også gavmilde. Vi
kørte igennem de snævre basargader, hvor to cykeltaxier dårligt nok
kunne passere hinanden, samtidig med at der var tykt af gående og enkelte
motorcykler, der dyttende prøvede at presse sig igennem. Langs gaden var
der små forretninger beregnet for inderne selv med sølv, sarier,
krydderier og købmandsvarer. Vi
var på vej hen til Lakshmi Narayan-templet, der stod færdigt i 1938.
Tidligere tiders muslimske herskere tålte ikke hinduistiske templer, så
i Nordindien blev de ødelagt på stribe. Det måtte der rådes bod på, så
en industrifyrste finansierede opførelsen af dette tempel, der derfor også
kaldes for Birla-templet efter fyrsten. Som model til templet er brugt et
tempel i Orissa, og der er blevet et pragtfuldt bygningsværk ud af det,
meget flottere end moskeen. Templet er med en masse små tårne, balkoner
og udskårne vinduer, og så er det malet i okkerrød med gullighvid
kontrastfarve. Lakshmi er gudinden for lykke, velstand og skønhed, så
hun er en af Indiens mest populære guder, og hendes store betydning
afspejles i dette tempels overdådige arkitektur. Udenfor
sad en hellig mand på et lille klæde, og der var kun lagt nogle mønter
foran ham, så jeg gav ham 100 rupees, og han blev så glad – måske er
jeg nu et skridt nærmere moksha, nå nej, der må ikke være nogen
bagtanker med godheden. Også
i dette tempel skal skoene af, og der må ikke engang tages
fotografiapparater med ind i området, men der er skabe, så de kan låses
inde. Det var koldt om fødderne, men op ad en mur var der sol på den
inderste brune sten, og den havde suget noget varme til sig, så der kunne
fødderne varmes. Guderne
sad i nicher rundt om i templet, og vores nationalguide fortalte og førte
os rundt. Det er for øvrigt Gandhi, der i sin tid indviede templet, men
kun på den betingelse, at det også skulle være åbent for de kasteløse,
der den gang blev kaldt ”de urørlige”. Uden
for templet var der en flok skolepiger, der gerne ville tale engelsk. De
gik lidt med, da vi gik, men blev kaldt tilbage af deres lærerinde. Lidt om nogle af hinduguderne. Hinduguderne
er en broget affære, og det bliver jo ikke nemmere, når de samme guder
har forskellige navne og optræder i forskellige inkarnationer, men her er
et lille overblik: Brahma
skabte universet
og ses ofte på sit ridedyr gåsen. Han har fire hoveder og flere arme.
Han dyrkes ikke meget, for hans gerning er udført, og det hjælper derfor
ikke at bede ham om noget. Saraswati
er Brahmas hustru, og hun er lærdommens, musikkens og visdommens gudinde
og tilbedes derfor ofte af studerende. Hun ses ofte ridende på en svane
og spillende på sin ”veena”, et strengeinstrument. Vishnu
repræsenterer det positive og bevarende og beskytter mod dæmoner og onde
magter. Han har normalt fire arme og ligger på en lotusblomst eller på
den syvhovedede kobraslange ”Shesha”. Når han er ude at ride,
benyttes ”Garuda”, der er halvt ørn og halvt mand, og som ofte sidder
vagt foran Vishnutempler. Vishnu har ni gange ladet sig føde i andre
former – avatar. I følge mytologien vil han snart vise sig på Jorden
den tiende gang som ”Kalki”, en hest med gedehoved, og denne gang forårsage
Jordens undergang på grund af menneskers umådelige begær efter
materielle goder. Rama er
den 7. inkarnation af Vishnu og er ofte fremstillet med blå hud. Han er
hovedpersonen i en lang indviklet historie, hvor aben Hanuman redder Ramas
kæreste Sita fra den tihovedede dæmon Ravana. Ravana satte ild i
Hanumans hale, så husene i byen brændte ned, men han fik hjælp af
ildens gud Agni, og i det endelige opgør dræber Rama den onde dæmon og
redder sin udkårne. Hanuman
er jo slet og ret bare en abe, men er blevet ophøjet til gud og bærer klæder.
Under bestemte højtider overhældes han med rød maling, og han tilbedes
mest effektivt tirsdag, torsdag og søndag. Han giver styrke og tilbedes
især af mænd, hvorimod kvinderne er mere skeptiske, da han er ugift. På
grund af at han hjalp Rama, er aben hellig i Indien, og aberne ses ofte
ved templerne, hvor de bliver fodret eller selv tager for sig af
offergaverne. Krishna
er den 8.
inkarnation af Vishnu, og han har også ofte blå hud og spiller ofte på
tværfløjte, og hans kæreste Radha er ofte i nærheden. Han er meget
populær, og folk valfarter til hans fødested Mathura på Gangessletten.
Han voksede op blandt hyrder, der beskyttede han mod den grumme kong
Kansa, der efterstræbte alle drengebørn, der kunne true hans
magtposition. Selvfølgelig får Krishna efter mange skærmydsler dræbt
den onde konge og befriet folket. Shiva
er en kompliceret gud, fordi han både ødelægger og genopbygger. Han
optræder ofte i en vild dans fægtende med sine fire arme og svingende
med sin trefork. Han har et ekstra øje i panden, hvormed han kan skue ind
bag tilværelsen. Hans ridedyr er tyren Nandi, der ofte ligger foran
shiva-templerne. Den milde form af Shiva er skaberen af frugtbarhed og ses
ofte som en ”ligam”, der er en fallosformet sten, der er anbragt på
en ”yoni”, der ligner en stiliseret vagina, og i de fleste templer står
der rækker af dem. Devi
er Shivas hustru, og hun er modergudinden, der symboliserer naturkraften,
der både skaber og nedbryder. Hun ses ofte ridende på en løve eller
tiger. Hun ses også ofte i flere udgaver, og Kali er den sorte, blodtørstige
udgave af Shivas hustru, og hun kræver hver dag blodofre. Før i tiden
var det menneskeblod, men nu er hun tilfreds med blod fra en gedebuk eller
en hane. Hun ses ofte afbildet med et blodigt sværd og en blodrød tunge,
der hænger langt ud af munden. Hendes halskæde eller mavebælte består
af afhuggede hoveder. Kali dyrkes især i West Bengalen og i Kolkata
(Kalikata), der har navn efter hende. Ganesh
er guden med elefanthoved og er søn af Shiva og Parvati, og han elsker søde
sager og frugt. Han afbildes ofte stående på sit ridedyr rotten, med
sine fire buttede arme strittende ud som en venlig gestus. Han er meget
populær, når der skal tages vigtige beslutninger, og det hjælper at lægge
en blomsterkrans og selvfølgelig noget sødt og en frugt. India Gate og hvorfor gav jeg ikke efter. Der
er stor forskel på Old Delhi og New Delhi, hvor sidstnævnte blev
grundlagt af englænderne i 1911. Den fremstår som en vidtstrakt, grøn
by med brede boulevarder, højt byggeri og grønne parker, og den mest slående
forskel er, at der næsten ikke ligger noget affald i gaderne. Der er
heller ingen hellige køer eller oksekærre og kun få tiggere og
cykelrickshaws, for de har adgangsforbud. Delhi skal fremstå som en
moderne storby over for omverdenen, og højhusene rummer kontorer, banker
og hoteller, og det hele ser jævnt kedeligt ud og mangler den sjæl, der
er i Old Delhi. Nå indrømmet, vi nåede heller ikke at se ret meget af
New Delhi, og vi kørte kun forbi Præsidentpaladset, der lå noget
afsides. En
af Delhis seværdigheder – ok, kun nummer 27 – er ”Sulabh
International Museum of Toilets”. Vi fik desværre ikke set det, men
det skulle være et interessant sted, der viser toilettets udvikling rundt
omkring i verden. Man må håbe, at udstillingerne ikke er alt for
realistiske. Fra
Præsidentpaladset går den brede gade Rajpath (Kongernes vej) ned mod
krigsmonumentet India Gate. Vi blev sat af et stykke fra India Gate, hvor
der var et menneskemylder op mod buen, og vi kom forbi forskellige boder
og sælgere. På Republikkens Dag den 26. januar er der store, farverige
parader i området, men det var der et par uger til. Der
var en ung mand, der pegede op i luften og sagde look, look, men jeg kunne
ikke se noget og vidste ikke rigtig, hvad han mente. Oppe
ved den 42 meter høje triumfbue spillede et militærorkester, og folk
stod og lyttede, og vi gik rundt om buen. India Gate er rejst til minde om
de 90.000 indiske soldater, der faldt i kampene i det nordvestlige Indien
og i Afghanistan under 1. Verdenskrig. Hvert eneste navn er indhugget i
buen, og siden 1971 har der brændt en evig flamme for Den Ukendte Soldat,
der mistede livet i krigen mod Pakistan. På
vej tilbage fandt jeg ud af, hvad den unge mand, der havde peget op i
luften, mente, for han solgte nogle propeller, der kunne skydes op i
luften med en elastik. Jeg købte 6 propeller for 100 rupees til børnebørnene,
og så mente jeg, at jeg med 6 stk. var dækket godt ind. Det mente sælgeren
dog ikke, og han tilbød flere og flere, og nærmest desperat kunne jeg
til sidst få 21 propeller for 100 rupees. Nu fyldte de ret meget, og 21
ville nærmest fylde en halv kuffert, så jeg måtte gøre mig hård og
sagde nej. Bagefter har jeg faktisk fortrudt, for det var tydeligt, at han
virkelig manglede de 100 rupees, og herregud det var kun 11,70 kr. i
danske penge. Nu kendte jeg ikke hans historie, men det kunne være, han
havde en gammel mor, eller han havde to sultne børn derhjemme, så
hvorfor gav jeg ham ikke bare de 100 rupees. Han kunne endda beholde
propellerne, og så havde jeg samtidig fået sjælefred. Panik og tæt tåge
fra
Delhi til Varanasi. Efter
India Gate mørknede det hurtigt, og vi blev indlogeret på vores
tidligere hotel The Atrium i Delhi, hvor vi rådede over både en
dagligstue og et soveværelse med marmorgulv. Hotellet er stort og har en
overdækket atriumgård med grønne planter, og det eneste, de manglede,
var nok nogle flere gæster, for jeg så ikke andre end vores gruppe. Til
aftensmad var der stor buffet med mindst 14 forskellige varme retter
foruden salater og desserter. Der var nok mad til mindst 100 personer, og
vi nærmest kun nippede til det. Da
de fleste i gruppen havde spist, begyndte en gruppe musikere at stemme
instrumenterne, og en sød sangerinde så ud, som om hun skulle til at
synge. Inden de kom i gang, var de fleste i gruppen listet af, og vi
fulgte trop, for det ville da være endnu mere pinligt at rejse sig og gå,
når de var kommet i gang med at spille og synge. Så det var da synd for
dem, at ingen gad høre på deres sikkert smukke musikudfoldelser, men vi
havde været oppe siden kl. 4 i morges og skulle op næste dag kl. 5. Stor
opdiskning af morgenmad, og det begyndte snart at være pinligt, at vi
ikke spiste ret meget af Afgang
fra hotellet kl. 6 efter behørig udpegning af vores kufferter inden læsningen
i bussen. Sidst vi havde kørt til lufthavnen, tog det 1½ time, men nu
var det søndag, og turen kunne klares på kun ½ time. Nem
indtjekning af sikkerhedsfolk i brune uniformer med op til to store
stjerner, og faktisk var de fleste af dem kvinder. Meget indisk skulle vi
ud at flyve med SpiceJet, men da det var tåget, blev det annonceret, at
der var forsinkelser, så folk tog det helt afslappet. I samme øjeblik,
hvor der blev sagt i højtaleren, at bordingen var udskudt ½ time, stod
der på tavlerne, at der var bording now, og folk for til flyet som en hønseflok.
Vi skyndte os ned og kom lige med en bus ud til flyet, og ellers var gaten
helt tom. Vores danske guide Jan gik vist lige i panik, for han havde ikke
fået sin gruppe med, for det var ikke alle, der havde været lige så
hurtige på aftrækkeren som Gitte og jeg. Indvendig
kunne det godt ses, at flyet var af ældre dato, men til gengæld var der
to meget kønne, indiske stewardesser. Flyet gik i luften, og hele vores
gruppe var mirakuløst kommet med, men nu kunne vi godt bruge et mirakel
til, så vi også kunne komme ned igen. Det tager ikke mere end lidt over
1 time at flyve fra Delhi til Varanasi, men tågen forhindrede, at vi
kunne lande. Vi kredsede rundt i intetheden oven over Varanasi, og mine
tanker begyndte af flyve. Kunne vi risikere at skulle flyve tilbage til
Delhi, hvis det ikke var sikkert nok at lande i Varanasi? Men var det så
blevet mere tåget i Delhi i mellemtiden, og hvor meget brændstof har sådan
en maskine med i tankene? Jeg prøvede at hidkalde de hinduguder,
hvorunder jetflyvning sorterede, men havde faktisk svært ved at finde den
rette. Heldigvis var der andre pilgrimme i flyet, der havde styr på
guderne, for efter ½ times rundflyvning beslutte piloten at lande i
Varanasi, og alt gik godt, selvom det var noget af en ærtesuppe.
Fra
lufthavnen var der en halv times kørsel til Hotel Hindusthan
International, der lå lidt tilbagetrukket, men alligevel nærmest midt i
hurlumhejet på en trafikeret gade. Hotellet var stort, og der var flere gæster.
Værelset var ok, men lidt skrabet, og der var ingen hårtørrer og kun en
tom minibar – ikke at vi nogensinde bruger en minibar, for alt plejer at
koste en formue. Buddha og fravær af begær. Buddhismens
grundlægger Siddharta Gautama blev født som prins ca. 563 år f.v.t. i
Nepal. En række begivenheder viste ham tomheden ved materielle goder, og
da han var ca. 29 år, forlod han sin familie og drog ud i verden for at
leve asketisk og finde svar på tilværelsen igennem meditation. Det tog
ham 5 år at nå til den grundlæggende, oplyste erkendelse, at begrebet
jeg er en illusion og at indse, at det er kilden til al lidelse. Denne
oplysthed kaldes ”nirvana”, der betyder ”fravær af begær”, og når
dette begær er væk, kan det ikke forstyrre den oplystes indsigt. Når
”nirvana” er opnået, har man brudt reinkarnationens cyklus, og man
slipper for at blive genfødt, måske til nye lidelser. Siddharta
holdt sin første forelæsning i dyreparken i Sarnath, og mange blev
fascineret af hans tanker og fulgte ham og kaldte ham Buddha, der betyder
den oplyste. Han lagde vægt på, at han ikke havde fået sine tanker fra
Gud, men at det bare var tanker fra et ganske almindeligt menneske, der
havde udviklet nogle arbejdsmetoder for at opnå ”nirvana”. Buddha
døde i 483 f.v.t., og da var han ca. 80 år gammel, og buddhismen havde
stor indflydelse i århundreder, indtil hinduismen atter fik overtaget i
Indien. I
denne buddhistiske periode blev der bygget adskillige klostre og
”stupaer”, der oprindeligt er et halvkugleformet tempel til
buddhistiske relikvier. I dag har buddhismen ikke den store udbredelse i
Indien, men er dog hovedreligion i delstater som Sikkim og Ladakh. Buddhismens allerhelligste sted i Sarnath. Indiens
store buddhistiske hersker Ashoka, der efter nogle voldsomme krige blev
fredelig som et lam og gik over til buddhismen, indførte buddhismen som
statsreligion i det meste af Indien, foruden at der blev sendt missionærer
ud til nabolandene. Ashoka fandt stedet i Sarnath så helligt, at han lod
opføre stupaer, templer og klostre. Det blev imidlertid ødelagt senere
af indtrængende muslimer, og stedet blev glemt, indtil nogle britiske arkæologer
i 1836 fandt ruinerne, som derefter blev udgravet. Foruden et væld af
ruiner rejste den 33 meter store Dhamekh-stupa sig i al sin magt og vælde,
og det er et bygningsværk fra 600-tallet. Stupaen er forskellige steder
dekoreret med stenrelieffer, og ind imellem kunne der stadig ses rester af
bladguld. Et af
Indiens højdepunkter er selvfølgelig at se, hvor Buddha holdt sin første
tale, så efter en kort pause på hotellet kørte vi mod byen Sarnath, der
er et af buddhismens hellige steder. Det var her i Sarnath, at Buddha i år
530 før Kristus holdt sin første tale til sine 5 disciple og gav dem et
kursus i livskundskab. Området er derfor et buddhistisk centrum med
stupaer, og alle rettroende buddhister tiltrækkes af stedet. Her
i Sarnath var der faktisk, som jeg hjemmefra troede, at der var i hele
Indien – et utal af sælgere og børn, der tiggede. Nå, vi fik da købt
en ganske smuk stenelefant med den finesse, at kroppen var gennemhullet af
små ”vinduer”, og inde i kroppen stod der også en lille elefant.
Hvordan de så har skåret den lille elefant ud inde i den store, må
guderne vide. Den kostede da også den formidable sum af 400 rupees ca. 50
kr., Jeg lod mig også besnære af en tiger til kun 200 rupees, og den
kunne vippe med både hoved og hale, når man svingede med en lille kugle.
Vi
var inde i Sarnath Museum, hvor der var masser af hele og halve
stenfigurer og også Ashoka-søjlernes løver, der fire ad gangen står
ryg mod ryg og nu er Indiens nationalsymbol og trykt i venstre hjørne på
alle indiske pengesedler. Efter
museet gik vi ind i Sarnath ruinområde, der er kendt som ”The Deer
Park”, selvom her ikke længere er hjorte. Inden da blev vi igen sælgerramt,
og jeg fik købt to vippedyr mere, men nu til 100 rupees stykket. Senere
kunne de endda fås til kun 50 rupees stykket, men nu havde jeg nået
vippedyrsmætningspunktet og lod mig ikke friste yderligere. Templet
Mulagandha Kuti Vihar, der også ligger i området, er et forholds nyt
tempel opført af ”Maha Bodhi Society” i 1931, efter at buddhister
over hele verden har givet et bidrag. Templet er bygget i røde sandsten
og har en tårnagtig stupa. Efter på behørig vis at have aftaget skoene
og overladt dem til et par drenge gik vi indenfor, hvor der står en stor
statue af Buddha, men det smukkeste er næsten alle de freskoer, der
pryder væggene og skildrer scener fra Buddhas liv. Ved
siden af var der et lille tempel, hvor figurer af Buddha sad omgivet af de
fem lærde disciple. Et stort træ var angivet til at være det træ,
hvorunder Buddha havde holdt sine første forelæsninger, men mon ikke det
var en stikling af en stikling, for ellers skulle det jo være flere
tusinde år gammelt. På vej
rundt i området stod en flok turister og sang. Det var såmænd en gruppe
japanske pilgrimme, der iført gule kasketter også var på besøg på
dette hellige sted. En ægte Buddha forfalskning. En
meget gammel kone der, var hyllet godt ind i klædedragt, tiggede ikke,
men hun så ud til godt at kunne bruge en hjælpende hånd, så Gitte gav
hende en 100 rupeesseddel. Den gamle kone var omgivet af 3-4 unger, og et
af pigebørnene hoppede op og var kun et splitsekund fra at snuppe pengene
ud af hånden på den gamle. En
ung mand havde et par Buddhafigurer til salg. Den ene så nylavet ud, og
den købte en af de andre gæster, men da hun var gået lidt væk, trak
han tys tys en anden figur op af lommen, og den var indsvøbt i en gammel
avis. Han viste mig den hurtigt og så sig omkring, for det var en meget
gammel buddhafigur. Den var dækket af et tyndt lag lermudder, og når man
bankede på den, lød det som sten. Den så meget detaljeret ud på
forsiden, medens bagsiden så ud, som om den var hugget ud af en plade,
for der var adskillige huggemærker. Han skulle have 1.000 rupees for den,
fordi den var så gammel. Nu er der lige det, at man ikke må udføre
noget fra Indien, der er over 100 år gammelt, og jeg havde hørt, at
kosten i indiske fængsler ikke er så god, og de har ikke engang farve-tv
på værelserne, så jeg var lidt betænkelig. Medens jeg tænkte, raslede
prisen ned, og så slog jeg til, da den nåede til 200 rupies ca. 23 kr.
Hele resten af dagen var jeg i vildrede, om jeg havde overtrådt landets
love eller var faldet for en turistfidus. Jeg viste den til vores guide
Jan om aftenen, og han bedømte den til at være en ægte forfalskning. Nå,
det kan godt være jeg en dag alligevel tager den med til Nationalmuseet,
men under alle omstændigheder er jeg meget glad for den, og det er min
bedste souvenir fra Indien. Lige
ved siden af hotellet lå der et stort tøjsupermarked, og der var endda
50 % rabat på alt. Man kunne købe cowboybukser til 10 kr. og ellers
priser i den stil, men vi købte tre børnejakker og et smukt tøjklæde,
og alt i alt blev det 780 rupees, sådan ca. 90 kr. Hyggelig
aftenbuffet på hotellet sammen med nogle af vores medrejsende, der gerne
ville sidde ved siden af os, og de andre, der endelig kun ville sidde ved
siden af nogle, de kendte hjemmefra, fik lov til det. Tidlig morgentur til Ganges’ hellige vand. Varanasi
er en af Indiens allermest hellige byer, da den ligger ved Ganges-floden.
Floden går på en kort strækning direkte nord-syd, og i 2.500 år har
byen tiltrukket søgende pilgrimme, der ønsker at bade i Ganges’
hellige vand. At dø her ved den hellige flod og få sin aske udstrøet i
floden er et skridt på vejen til at opnå ”moksha”, der er frigørelsen
fra cyklussen af liv og død i genopstandelser igen og igen. Døden er
ikke et tabu i Indien, men er en del af livet, og døden er kun en
mellemstation, inden sjælen for de flestes vedkommende genopstår i et
nyt legeme. Hvis man har været god i sit liv, genopstår man til et bedre
liv i sit næste, hvis ikke, kan man risikere at genopstå som abe eller
kvinde. Tidligt
om morgenen er vores bus med en lille flok turister stoppet omkring en
halv kilometer fra bredden, og i gåsegang begiver vi os igennem de snævre
gyder mod floden. Tæt på floden sidder tiggerne i lange rækker langs
muren og følger os med øjnene. Det er godt at have små sedler i lommen,
hvis man skulle støde på en værdigt trængende. En ældre mand uden
fingre, måske spedalsk, og et par ældgamle koner udså jeg hurtigt til
nok at kunne trænge til nogle håndører, og nogle sedler skiftede
ejermand. Vel vidende at ikke alle kan tilgodeses, kan lidt vel hjælpe
her og der. Små
og store robåde ligger i hobetal ved bredden, og hele vores gruppe stiger
op i kun én båd, der ros at to mænd i forstavnen, og vi lægger fra.
Solen er lige stået op, men den stille flod er dækket af en let dis. At
opleve en sejllads på Ganges-floden på netop dette sted er et af de mest
eventyrlige syn i Indien. Det
er kun den vestlige side af floden, der er hellig, og her ligger byen med
sine mange templer og morgenaktiviteter. Den østlige bred er helt øde og
er blot en flad strandbred uden et eneste hus. På den hellige side er der
omkring 70 bade-ghatér, der er trapper ned til vandet. Enkelte steder er
der lidt strandbred, men i forårstiden, når sneen smelter i bjergene,
stiger vandstanden, og mærker på husene viser, at det nogle gange er op
til 15 meter, og mange huse bliver ødelagt. Stille
glider vi op langs kysten, og inde på bredden er der livlig aktivitet med
badende mennesker. Mændene er i lændeklæde eller i underbukser, og
kvinderne er i farverige sarier. Nogle mænd svømmer ud til midten af
floden, som var det en almindelig badetur, andre sidder stille og plasker
vand på sig. Nogle steder bliver der vasket tøj, og det bankes på en række
skrå sten, der er stillet op til formålet. Vaskekonerne viser sig
faktisk næsten alle at være mænd, og de står i lændeklæde og i vand
til knæene. Vandet er egentlig ikke så beskidt, som jeg forventede, det
flyder i hvert fald ikke med affald – men hvordan kolitallet har det,
kan der kun gisnes om. Vi
nærmer os et af de steder, hvor der kremeres, og her er fotografering
forbudt. Nogle mænd kommer bærende med en båre med et indhyllet lig. De
går et stykke ud i vandet og pøser vand på ligklædet og går så op
til kremeringspladsen. Brændestabler står rundt omkring nærmest i tårne
og venter på at blive solgt. Det er en kasteløs mand, der står for brændesalget,
og han er en af byens rigeste mænd. Brænde er dyrt, og derfor bliver det
bedømt af eksperter hvor meget brænde, der går til hver enkelt person.
Brændet skal allerhelst være sandeltræ, men det er så dyrt, at det kan
købes i små poser med træspåner, der så udstrøs på bålet. Ligbrændingsceremonien
er kun for mænd, så kvinderne må sige farvel til den afdøde inden ligfærden.
Turene
med robådene er blevet så almindelige, at de lokale slet ikke bemærker
bådene, men alligevel skal det med fotografering tages alvorligt. Lidt ærgerligt,
for der er gode motiver, men mænd står og stirre på robådene, og det
forlyder, at de kan blive så sure, at man er heldig, hvis man slipper med
en bøde eller med at få sit kamera smidt i floden. Medens
vi er sejlet op ad floden, er der kommet flydende supermarkeder med
souvenirs op langs robåden, og jeg kunne ikke stå for et par smukke
glashalskæder. Lige da vi var ved en af de store ligbrændingspladser,
lagde en båd til vores, og sælgeren havde et fjernsyn gående med udmærket
indisk musik. Det var reklame for hans cd’er, der var til salg, men det
var måske ikke det mest velvalgte tidspunkt at forstyrre brændingen. Vi
kunne også have købt en plastikdunk, som de solgte tæt på floden, og så
kunne vi hjembringe et par liter helligt Gangesvand til hjemmebrug. Robåden
vendte og sejlede et stykke tilbage, og så blev vi sat af på bredden og
gik op igennem byens små gyder. På vejen op kom vi forbi flere hellige mænd,
og på trods af den manglende plads gik der hellige køer rundt og snusede
i affaldet, og da jeg trådte i en kokasse, smilede en butiksejer og
sagde: ”Good luck”. Varanasi i motorrickshaws og hellige mænd. Vi
havde jo været tidligt oppe, og det var endelig tid til morgenmad på
hotellet, og bagefter ville vi (Gitte og jeg) gerne se Abetemplet. På
vejen lige uden for hotellet holdt en motorrickshaw, og disse køretøjer
sammen med cykelrickshaws udgør byens taxier. Der var lige plads til to
vestlige bagdele, men heller ikke meget mere i sådan en motorrickshaw, og
vi aftalte, at turen ud til templet skulle koste 250 rupees. Biler,
motorrickshaws, cykelrickshaws, motorcykler og gående blander sig i
trafikken uden lige. Ind imellem står der en ko midt på gaden, og gående
og hunde krydser over gaden, foruden at trafikanter fra sidegaderne kører
ud i strømmen uden at blinke. En motorcykel var fuldt læsset med både
far og mor foruden en stor og en lille dreng. Den ene gang efter den anden
snittede køretøjerne hinanden eller køernes skind, og faktisk er det
utroligt, at der ikke ligger døde og kvæstede langs vejsiderne. Vores
chauffør, der hed Obliga, var 56 år, og han havde tre døtre og det
heldige menneske – også en søn. Han var lynhurtig på styret,
gaspedalen og bremsen, og han kørte ud og ind mellem de andre trafikanter
i noget, jeg vil kalde dødskørsel. At skifte retning bliver af alle kun
vist med en halvhjertet armbevægelse, og jeg tror faktisk ikke, at Obliga
gav et eneste tegn til sine medtrafikanterne, for han havde jo travlt med
at forklare og pege på alt det, vi kom forbi. Efter
20 minutter standsede vi ved det, som jeg troede var Abetemplet, men der
var ikke nogen aber. Templet hedder også Durga-templet og er viet til
Shivas hustru Durga, og hun er afbildet inde i templet. To store løver
var malet på væggen uden for den knaldrøde indgang, og jeg er faktisk
lidt i tvivl, om det virkelig var Abetemplet, når der nu ikke var aber. Obliga
ville blive holdende udenfor, og der var ingen ventepenge. Der kom en del
kvinder med små børn og tiggede, og de fik lidt sammen med en gammel
mand i kørestol, der manglede de fleste fingre. Uden for templet kunne
der købes blomsterkranse, som man kunne tage med ind. Ved en bod lige
indenfor i templet købte vi en sådan blomsterkrans samt en rød æske,
som jeg ikke rigtig fandt ud af, hvad skulle bruges til. Så
snart vi var kommet ind i templet, kom en mand og tog os med hen til en
lille helligdom, og så tog han kransen og den røde æske (vi fandt
aldrig ud af indholdet) og stillede det foran et gudebillede. Derefter gav
han os en rød uldsnor om håndleddet og en rød prik i panden, og så var
vi næsten helliggjorte. Selve
templet var rødt og stod i midten af en lille tempelgård, men desværre
måtte der ikke fotograferes. Vi satte os på en trappe og nød stilheden,
og Obliga kom ind og satte sig ved siden af os. Måske havde jeg taget
fejl, for der var ingen aber, så jeg spurgte, om han kunne køre os hen
til aberne. Ingen problemer, og lidt efter var vi ved et tempel, hvor
aberne kravlede rundt på murene. Vi
lavede en aftale, og jeg foreslog, at hvis han kørte os rundt og viste os
byen i de næste tre timer, så ville han få en blank 1.000 rupees
seddel. Han syntes, det lød som en god aftale, og så ville jeg gerne se
nogle hellige mænd. I
et meget stort område var der en slags refugium for hellige mænd, og her
kunne de bo til evig tid. De blev ofte inviteret hjem til folk, der så
gav dem mad mod et helligt ord med på vejen. Under et halvtag stod en hel
række af meget primitive træbrikse, og det var deres sovesal. En enkelt
hellig mand sad med en lille gruppe omkring sig, og der var endda en pige
fra Schweiz, som lyttede til de hellige ord. Manden havde et stort, hvidt
skæg, og for at holde sammen på hårspidserne var der bundet en lille
knude for enden. Jeg gav ham 100 rupees for synet, og bagefter sagde
Obliga, at de hellige mænd sjældent manglede noget, så drikkepenge til
kvinder med børn og gamle mennesker ville falde på et mere tørt sted. Obliga
ville give te, og vi satte os ved en lille gadebod på nogle træbænke,
stadig med røde pletter i panden. Teen smagte godt, og jeg spurgte, hvad
der var kommet i, og straks viste temanden i hånden 4-5 forskellige
krydderier. Så
blev længselen efter Ganges’ hellige vand så stor, at jeg bad Obliga køre
os ned til floden, for vi ville gerne gå en tur, medens han så kunne få
en hvilepause. Ved floden sad der på en vogn et par små, møgbeskidte
piger og kikkede. Selvom det er forkasteligt, så havde jeg lige en pose
med Dumle slikkepinde i lommen, og de var bare så død irriterende at gå
rundt med, at jeg kom til at tabe posen ned i favnen på pigerne, men det
havde de tilsyneladende ikke noget imod. Miraklet ved Gangesfloden. I
forhold til den tætte trafik var der stille og roligt nede ved floden, og
den evindelige dytten lød kun svagt i det fjerne. Den eneste larm var fra
en mand, der hamrede på en stålmast, medens syv mand stod rundt om ham
og kikkede på. Folk gik og nussede rundt, nogle vaskede, og andre lavede
tilsyneladende ingenting. Vi gik et stykke langs med floden, og et par både
med snesevis af farverige, kvindelige pilgrimme lagde til bredden. Jeg
blev inspireret af al den helligdom og gik til sidst ned til flodbredden,
smed sko og strømper og soppede ud i det hellige vand. For
nogle år siden havde jeg fået konstateret slidgigt i den højre hofte,
og selvom jeg derhjemme en sjælden gang mærkede noget til den, skabte
den sig helt hysterisk her i Indien. Jeg kunne gå uden at føle nogen særlig
smerte, men så lige pludselig kom der nogle jav, så jeg næsten ikke
kunne gå. Så måtte jeg standse og sunde mig lidt og kunne så fortsætte
indtil næste anfald. Hele tiden måtte jeg gå og liste af sted, og jeg
vidste ikke, hvornår det igen ville jave i ben og hofte. Jeg besluttede,
at hvis det fortsatte sådan, når jeg kom hjem, så ville jeg hurtigst
muligt have savet det ben af og få en kunstig hofte, for det var ikke til
at leve med. Medens
jeg gik og soppede rundt i Ganges, forplantede der sig en hellig fred fra
fødderne op igennem hele kroppen, og jeg følte mig lykkelig. Selvom den
ultimative lykke er at dø ved Ganges og blive brændt på bredden,
erkendte jeg for mig selv, at så meget lykke behøvede jeg dog heller
ikke, men det mærkelige var, at det næsten med det samme begyndte at gå
bedre med benet. Opstået
fra det hellige vand og den lerklæbrige flodbred observerede jeg, at alle
mine tånegle var blevet kulsorte på indersiden, og selvom andre måske
ville være lykkelige med et så helligt tegn, begik jeg den helligbrøde
senere at klippe neglene helt tæt for at fjerne sørgerandene.
Alternativet var at bruge Gittes tandbørste, men hun ville nok bare blive
sur. Hvordan
gik det så med benet? Jo, det gik bedre dag for dag, og da jeg kom hjem
til Danmark var alle de mærkelige jag og smerter forsvundet, og det kan
jeg helt sikkert takke Ganges’ hellige vand for. Jeg tog mig alligevel
sammen til at få taget et røntgenbillede af hoften, og meldingen lød på
stærk nedslidning, og jeg skulle bare sige til, så kunne jeg få en
henvisning til en ny hofte. Men syv, ni, tretten, knock on wood, salt over
højre skulder, så har jeg næsten ingen smerter mere, så jeg ser i
hvert fald tiden an, og ærgerligt, at jeg ikke fik noget Gangesvand med
hjem til at duppe benet med. Væverier ved Gangesflodens vand. Efter miraklet ved Gangesfloden spurgte Obliga, om vi ville se ægte indisk
væveri, og da vi sagde ja, stoppede vi ved en snæver gyde. En ung mand
var vores fører igennem nogle snævre gange, hvor maskinvævene klaprede
inde bag skodderne. Det var et muslimsk område, og der arbejdede omkring
2.000 mennesker inde i den dystre bygningsmasse. Helt inde bagved sad en
mand og vævede på en håndvæv i et halvmørkt rum. Til væven var dog
knyttet et hulkortsystem, så han ikke behøvede at tænke hele tiden,
medens han førte skytten fra den ene side til den anden. Det ville tage
omkring en måned at væve sådan en sari i hånden. I samme dystre lokale
stod et par elektriske væve, der med hjul og remme klaprede løs i en øredøvende
larm. Jeg
burde have tænkt så langt, for det endte selvfølgelig med, at vi i et
lyst og venligt lokale blev bænket på en blød sofa og fik serveret te.
En ældre, meget festlig mand kom frem fra gemmerne, og han begyndte at
demonstrere store håndvævede dynebetræk, der dog også kunne anvendes
som sengetæpper. To pudebetræk i samme mønster hørte til, men
alligevel var det en lidt pebret pris på 200 euro for sættet. Gitte
havde forelsket sig i et sæt og kun ved at fremhæve, at vi var et par
meget fattige folkepensionister, fik jeg ved hårdt arbejde slået 20 euro
af prisen. Det er faktisk svært at prutte om priser, når man sidder ned
med te i hånden, medens ens kone kikker med bedende øjne, og det havde sælgeren
selvfølgelig regnet ud. Den unge mand, der havde vist os rundt pakkede
sengetæppet sammen, og med gaffatape fik han gjort pakken mindre og
mindre, så vi kun behøvede at købe en ekstra taske til souvenirs.
Klokken var blevet næsten 13, og vi sagde farvel til Obliga, og han fik
sine 1.000 rupees, og så var det tid til at få Ganges’ hellige mudder
af tåneglene. Vred mand, massage, blomsterkranse og ligbål ved
Ganges. Frokost
på hotellet og pause, hvor formiddagens oplevelser kunne bundfælde sig,
og kl. 16 var vi klar til nye oplevelser sammen med gruppen. En række
cykelrickshaws stod linet op, og vi kørte i kortege igennem mylderet. Cyklerne
standsede på en trafikeret gade, fordi de ikke måtte køre længere, og
vi blev læsset af. Vi kunne ikke se nationalguiden, og vi blev skældt
huden fuld af en meget ophidset mand. Han talte ikke engelsk, så det var
nok på et af Indiens 15 officielle sprog, som vi ikke forstod. Vi anede
ikke, hvad vi havde gjort forkert, så vi kunne jo ikke så godt gøre
noget ved det. Ikke særlig rart, og heldigvis fik vi i mylderet øje på
guiden, og så gik det bare væk fra den gale ned ad gaden, der her kun
var for gående, foruden selvfølgelig lidt motorcykler og nogle hellige køer.
Der var et rækværk i midten, der delte vejen, så alle gik i samme
retning. Der var tykt af mennesker, sådan ca. 10 gange så mange som på
Strøget i København i myldertiden. Nærmere
floden blev boderne mere koncentreret om ting til turister eller
pilgrimme, for de sidste var der mange af alle vegne. Vi kom forbi en hel
række forventningsfulde, farverige kvinder og mænd slæbende på bagage
i hånden og på hovedet, og de skulle åbenbart finde et logi, inden de
skulle opleve deres ”Mekka”. Nær
floden var der opstillet lave platforme, og der var en forventningsfuld
stemning i luften. Vi købte et par flydende blomsterkranse, der var lavet
af en lille skål af blade, der så var dekoreret med blomster, og i
midten stod et lille lys. En
venlig mand gav hånd og bød mig velkommen, troede jeg, men han slap ikke
hånden og begyndte at give den massage. Så fortsatte han med armene, så
ryggen og helt ned ad benene. Jeg gav ham 100 rupees for ulejligheden,
selvom han syntes, at 200 rupees var mere passende. Vi
gik i bådene eller båden og sejlede ned ad floden. Ligbål brændte nær
bredden, og vi sejlede nærmere og kunne se 8 ligbål i fuldt blus. Selv
om nogle har spurgt, kunne jeg ikke mærke nogen lugt ud over brænderøg.
Vi var så tæt på, at vi kunne mærke varmen fra bålene, men så tæt på
var foto også strengt forbudt. Mennesker stod forsamlet rundt omkring, og
et par køer fik svitset halerne. En række bårer ventede, og når det
blev deres tur, gik de pårørende til floden og hældte med hænderne
vand på den afdøde. Mange ældre flytter til Varanasi, når de ved, det
er ved at være tid, og deres store ønske er at blive brændt her og få
asken spredt i floden. Med
brænde kan det let koste 10.000 rupees at få en ordentlig ligbrænding,
men den elektriske ovn kan gøre det for 1.000 rupees. Efter brændingen
svæver sjælen rundt, først et par dage i hjemmet og senere et par dage
i de nærmeste omgivelser, inden den finder sit næste jordiske legeme og
skal starte forfra i jordelivets fortrædeligheder eller måske blive født
ind i en højkastefamilie. Der
var en højtidelig stemning på brændingspladsen, og den blev kun lidt ødelagt
af ”Indien Bank”, der med en stor lystekst kom med gode ønsker til
Far, Mor og Ganges, men mine tanker gik til noget andet nemlig ”Blå”.
(Nykredits reklame, hvor en indisk mand med en hypnotisk stemme siger, at
vi skal lukke øjnene og tænke på, at Nykredit er en bank, der er blå.) Det var
ved at være mørkt, og der var noget Sct. Hansbålsstemning over
sceneriet, selvom det var uden sang og båltaler. Det var jo nok heller
ikke sørgeligt, for den afdøde havde fået sit ønske opfyldt og var
blevet brændt her. Den store præsteceremoni. Efter
en tid sejlede vi videre ned ad floden, hvor der var en stor ceremoni i
gang med 8 præster, der under sang og musik og med viften med ild og vand
piskede en stemning op. For os, der ikke forstod noget, blev det en
langvarig ceremoni. Der var mange tilskuere og også mange både med
turister, der overværede ”showet”. Jeg tænkte på de buddhistiske
munke, der tyggede ginkgoblade for at hæmme vandladningstrangen under
langvarige, religiøse ceremonier, og jeg ville efterhånden gerne bytte
en håndfuld rupees for en håndfuld ginkgoblade. Gitte mente, at det nærmest
lød som godnatsange, for hun blev mere og mere søvnig. For ægte
pilgrimme var det sikkert udmærket med langvarige ceremonier, men bådene
bagved os med turister havde en efter en sneget sig væk i mørket. På
landjorden igen kunne der doneres lidt til ceremonien, og man fik en
hellig, rød plet i panden. Gitte fik pletten, men fumlede med pengene, så
indsamleren var væk, og for at hun ikke skulle gå med en plet uden at
have ydet sit, gav hun en invalid mand 100 rupees i stedet for, og det var
nok meget godt. Danskere er generelt ”lousy tippers”. Tilbage
igennem menneskemylderet, hvor nationalguiden Arni gik foran og svingede
med en hvid klud, og hvis han ikke havde gjort det, havde vi sikkert
stadigvæk gået rundt langs Gangesflodens bred. Endelig
fremme ved cyklerne fandt ”cykelkulierne” de gæster, de havde haft
med på udturen og hilste venligt og smilende og anviste deres
cykelrickshaws. Vi turister kunne ikke rigtig huske hvem, der havde trådt
i pedalerne for os på udturen. På vej tilbage blev vi gjort opmærksom på
en hellig ko, der stod og tyggede drøv inde i en modebutik, og det var
der, den plejede at holde til. Om den nænsomt blev lempet ud ved
lukketid, vides ikke. Efter ½
times hårdt tråd i pedalerne, uden om huller og vanskelige passager, nåede
vi hotellet igen i hel tilstand, og som en naturlig ting gav vi 100 rupees
i drikkepenge. Det gjorde alle så sandelig ikke, og de blev meget fornærmede,
da hånden blev rakt frem. Pedaltramperne havde fået ”deres gode løn”,
og de kunne så sandelig ikke forvente at få mere, så der var nul
drikkepenge. Hvad den gode løn var, var dog nok ikke alverden. Det var
sikkert heller ikke ”cykelkuliernes” egne cykler, måske havde de selv
lejet dem, eller de var hyret af en cykelboss til at træde i pedalerne,
og han havde nok ikke betalt dem alverden, for at de skulle stå til rådighed
en hel aften. Måske havde ”cykelkulierne” kone og børn, foruden 3 søstre
og en mor og far, der skulle forsørges, men som dansker holdt vi på
vores gode ret til at nægte at betale hele 11,70 kr. i drikkepenge. Det
var helt tydeligt, at chaufførerne havde forventet at få noget, og måske
var det deres eneste løn, det ved vi jo ikke. Det er rigtigt, at vi til
Albatros havde betalt et beløb til drikkepenge, der skulle uddeles til
guider, buschauffører og hoteller, men jeg tvivler på, at der også blev
uddelt drikkepenge til cykelkulierne, men måske til bossen, der så
scorede kassen. Albatros
skulle for at eliminere problemet have meddelt os, at de betalte
drikkepengene, og efter turen skulle de rent fysisk have gået rundt og
uddelt sedlerne. Så havde alle været glade.100 rupees (11,70 kr.) er for
os danskere rigtig mange penge, og det kunne jo se kønt ud, hvis vi
skulle gå rundt og kaste pengene i grams til fattige medmennesker. Nå,
men heldigvis havde alle vi danske råd til et øjeblik efter at købe en
øl til 200 rupees inde i restauranten, og så kunne den ubehagelige
oplevelse skylles ned. Lidt om korruption og tilbage til Delhi. Korruption
er desværre meget udbredt i Indien, og det kan være i store sager som
byggeriet til olympiaden for de tidligere Commonwealthlande, der blev
afholdt i Indien. Også ved udbydningen af mobiltelefoni, var der nogle,
der skulle mele deres egen kage, og staten blev snydt for milliarder af
kroner. I det helt små foregår korruptionen i de offentlige kontorer, og
politibetjente skal helst bestikkes for at få ting igennem. Der
er nu lavet en hjemmeside i Indien, hvor folk, der har været ude for
korruption, lægger historien ud til spot og spe på nettet. Der er også
nedsat en kommission, der skal undersøge sagerne. Først var det
politiet, der skulle undersøge, men da de ofte selv er inddraget, er det
nu en speciel uvildig kommission. Vi må håbe,
de får styr på sagerne, og i mellemtiden skulle vi videre til Agra og
Taj Mahal, men det krævede først en indenrigsflyvning tilbage til Delhi.
Der var sen morgenmad, og jeg var lige nede ved vejen for at kikke, og et
par cykelrickshaws mente, jeg sagtens kunne nå en tur til det indiske
marked på en halv time, inden bussen gik mod lufthavnen. For
en gangs skyld og for første gang var der solskin i den tid, vi var i
Indien. Der var busafgang kl. 10.00, og flyet skulle afgå kl. 12.10, og
for mig at se var det noget knebent med tiden, når der også var en halv
times kørsel til lufthavnen. Heldigvis var vejene nær lufthavnen ikke særlig
trafikerede, men trængslerne var ikke slut endnu. Allerede
ved indgangen til lufthavnen var det besværligt, for inden vi måtte
komme ind, råbte en politibetjent vores navne op, og så skulle vi komme
frem en efter en og vise vores pas. Indenfor i hallen skulle kufferterne
gennemlyses, og vores kufferter blev blandet sammen med en flok japaneres
i et stort indisk kuffertkaos. Kufferterne skulle så vejes, og vi fik
udleveret bordingkort af en lufthavnsfunktionær ved navneopråb. Nu var
det bare det, at han havde besvær med at udtale navnene, og vi kunne ikke
selv genkende vores egne navne, så jeg fik udleveret et forkert
bordingkort. Tiden gik, og da håndbagagetjekket også var noget bøvl,
var der udkald til flyet, før alle var kommet igennem sikkerhedstjekket. Lille,
let flyvning og landing i Delhi igen, og meget imponerende var kufferterne
på båndet efter kun 5 minutter. Bussen stod klar til den videre fremfærd,
men vi skulle lige fodres af på Chicken Inn på et lille butikstorv med
forskellige restauranter. Da det var et sted, hvor turisterne holdt ind,
var der også sælgere, og der var da også god afsætning på bøger om
Delhi og om Taj Mahal. Jeg ved ikke, om jeg var den eneste, eller de andre
gjorde det i skjul, men jeg købte en lille, fræk bog om Kama Sutra.
Masser af fine gamle tegninger illustrerer bogen, der starter sådan: ”Mutual
attraction between the male and female is a natural instinct. The
value of erotic technique is something that
the East understood far earlier and better than the West. På
tegningerne i bogen ser det faktisk ud til, at inderne ikke bare laver
slige ting kun for at få sønner, men at der også er noget vellyst med i
spillet. Da vores nationalguide så bogen og bladrede lidt var hans
kommenter: ”Oh, my God”. Fortsættes
i 4. del
|