Macy Gray og alderdommen.
En historie af Kim Greiner, Borup.
Engang her i foråret kom jeg for tidligt til toget til Borup, og da jeg har årskort til Tivoli, fordrev jeg ventetiden der. Ved indgangen stod en ung dame og uddelte kataloger med årets koncerter i Tivolis Koncertsal. Til min overraskelse er mange af deres koncerter gratis, hvis man har årskort, og det er bare at ringe og bestille en billet. Ved at bladre lidt i kataloget fandt jeg et billede af en nydelig brun pige, der gik under navnet Macy Gray, og i følge programmet skulle hun være yderst populær og have solgt flere millioner plader. Jeg kendte hende overhovedet ikke, men det der stod i kataloget lød godt, så jeg besluttede at invitere min kone Gitte med til koncert. Lige præcis denne Macy Gray koncert var ikke gratis, men jeg betalte næsten gladelig 2 x 390 kr. Og så havde vi da noget at glæde os til.
Jeg vil bestemt ikke skrive noget om de uhyrlige P afgifter i København, hvor man skal betale afgift helt frem til kl. 22, selvom P-pladsen allerede var halvtom kl. 17. Der var dog opnået det man ville – at genere byens udenbys gæster mest muligt, og så kan de bare blive hjemme og ikke komme rendende der.
Jeg vil heller ikke skrive om middagen på Promenaden i Tivoli, hvor de, siden de startede i vistnok 1983, har solgt mere end 900.000 portioner spareribs med deres berømte barbecuesovs. Jeg havde et stille håb om at få portion nr. 1 million og så få maden gratis, men så heldig var jeg alligevel heller ikke. Sovsen er så god, at der udleveres en hagesmæk, som tjeneren omsorgsfuldt binder i nakken, så jeg blev helt nostalgisk, da det trods alt er omkring 58 år siden, jeg sidst havde hagesmæk på. Jo, jo - sovsen var virkelig god og meget rigelig, og det lykkedes mig kun at få nogle ganske få pletter på bukserne (de kunne jo også godt have udleveret overtræksbukser, men der skal vel spares som alle andre steder).
Jeg vil bestemt næsten slet ikke nævne, at Gitte troede, at det stadig var sommer, fordi det var varmt dagen før, så hun troppede op med bare ben og tæer i sandalerne, så selvom hun havde sin nye flotte skindfrakke på, frøs det lille pus. Så vi måtte på jagt efter et par strømpebukser, og da hun er lidt genert og ikke ville tage strømpebukser på midt mellem de spisende gæster, gik hun ind på Promenadens toilet. Det, der så ikke var så smart, var, at hvis man tager sit armbånd af, så skal man huske det igen. Nå, men hun har da et andet pænt armbånd.
Tivolis Koncertsal er for nylig blevet ombygget, og de har fået lavet et 30 meter langt akvarium i foyeren. Der er mange flotte fisk og selv en velvoksen haj, men alligevel er det lidt dødt, for alle ”korallerne” ser ud til at være kunstige. Nogle koraller har endda helt opgivet ævred og er faldet ned af deres pind på væggen og ligger i sandet.
Selve koncertsalen er stor og lys og med nye sæder i smukt lyst træ. Der hvor vi sad, har de desværre gjort den klassiske fejl at sætte sæderne lige efter hinanden, så alle har et hoved foran sig. Jeg har ligefrem lyst til at starte ”Foreningen for Hovedløse Teatersale”, da jeg ikke fatter, at man ikke kan sætte sæderne forskudt, men så mister man selvfølgelig billetindtægterne for et sæde i hver række. Gulvet i Tivolis Koncertsal skråner kun ganske let, så endda op til flere hoveder er indbefattet i billetprisen. Hvis der skulle være en teaterdirektør, der læser dette, så kan jeg godt sige dig, at vi helt bevidst undgår teatre med dårligt udsyn – så fik du den.
Det plejer gerne at være sådan, at den højeste og største mand af alle teatergæsterne får plads lige foran mig, men ikke denne gang - det var nemlig den største kvinde. Mindst 1,90 meter høj og stort hår, så der var også en hårbold at sluge. Jeg var dog så heldig at have plads helt ude ved gangen, så ved at sidde lidt skævt kunne jeg skam se 2/3 af scenen, medens Gitte måtte nøjes med 1/3.
Salen er opdelt i 3 sædeafdelinger med 2 gange imellem, og der står selvfølgelig numre på rækkerne. Det ville dog være en lettelse, hvis der også stod, hvilke sædenumre rækken indeholdt. Vi var nogle af de første, så vi kunne sagtens finde ud af, hvor vi skulle sidde, men de, der kom senere, anede ikke i hvilke afsnit, de skulle lede. Aldrig har jeg rejst mig så mange gange for teatergæster, der ville ind og så lidt efter ud igen, fordi det så alligevel ikke var deres sæder. Ved de andre rækker var det det samme, så folk masede ud og ind og rejste sig og satte sig i en uendelighed. Faktisk så skulle koncerten starte kl. 20, men først klokken 20.30 var folk på plads, og så kunne de gå i gang.
Aldersfordelingen af gæsterne var for øvrigt over hele spektret. Dog var der ingen børn, men en del unge og mange midaldrende, og også det ”Grå guld” var repræsenteret.
Alle kender den situation, hvor man sidder derhjemme i sin stue med 3 lag glas, og så kører der en bil forbi, hvor der lyder en dum dum dum dum rytme. Man tænker uvilkårligt på, hvordan det er muligt at overleve i den larm – men sådan startede koncerten - med dum dum dum. Jeg går ud fra, at det var Macy Grays eget amerikanske orkester, der spillede, men de må alligevel have hørt om gode, gamle Dalgas, som opdyrkede heden efter tabet af Sønderjylland med ordene: ”Hvad udad tabes, må indad vindes”. Orkesteret har selvfølgelig tænkt, at når gæsterne nu ikke kan se os, så skal de i hvert fald kunne høre os.
En person i sort jakkesæt kom på scenen, og det måtte så være Macy Gray, for hun begyndte at prøve på at overdøve orkesteret med sin stemme, medens hun sprang rundt på scenen og slæbte mikrofonstanderen med sig. Jeg kendte ikke hendes musik i forvejen, men jeg fandt hurtigt ud af, at det bestemt ikke var min kop te. Vi sad på 28. række, langt væk fra højtalerne, men I guder, hvor var det højt. Efter et par numre havde jeg nået smertegrænsen og måtte stoppe fingrene i ørene, og så lød det faktisk lidt mere manerligt, men dog ikke så meget, at jeg kunne få mig selv til at klappe.
Min forkvinde med håret opgav ævred tidligt i koncerten og forlod salen, så det hjalp lidt på udsynet, men kun en stakket stund, for på de forreste rækker rejste de sig op i begejstring, og så måtte alle i hele salen også rejse sig, hvis de ikke kun ville se brede bage og rygge. Ikke blot rejste folk sig, de gik også ud på gangen og stod og svingede i takt til musikken. Jeg var nok den eneste i salen, der ikke var vildt begejstret, så jeg sad i det sæde, jeg havde betalt for i dyre domme, og ønskede mig hen, hvor peberet gror eller et andet fredeligt sted.
En af de kvinder, der stod på gangen lige bag ved mig, havde nogle meget høje, begejstrede jubiii-lyde. Hun ville være guld værd at have med, hvis man var faret vild i bjergene eller var kommet i havsnød ude på Atlanterhavet, for alle ville kunne høre hende. Hvis jeg havde lindet lidt på mine fingre, og hun begyndte at skrige, måtte jeg hurtigst muligt tage fingrene i øregangen igen for at overleve. En halvfed, midaldrende discomand stod på gangen lige foran mig og vuggede til rytmerne, og det eneste oplivende moment under hele koncerten var hans kone, som havde en nydelig pariserpopo, som hun også vuggede med, men det var selvfølgelig meget at betale 390 kr. for.
Gitte havde for længe siden rejst sig op og jublede med i koret, medens hun sendte bekymrede blikke ned til mig og ind i mellem gav mig et lille skulderklap. Til sidst overgav jeg mig og rejste mig, og det mærkelige skete - rytmen begyndte at gå mig i blodet. Så ikke et ondt ord om Macy Grays musik, men lidt lavere, tak. Efter 1½ time sukkede jeg dog efter pausen, og jeg spekulere på, hvordan jeg kunne overtale Gitte til at forlade salen, for det var jo ved at være sent, og vi skulle hele vejen hjem m.m. Men lykken står den kække bi, og næsten lige så brat, som koncerten var startet, sluttede den uden pause, og et øjeblik efter gik vi igennem Tivolis tusmørke med normal lydstyrke. Livet var igen værd at leve, og selvom alderen begynder at trykke lidt, var vi bestemt en oplevelse rigere.
Tilbage
til forsiden
|