Vesterbrohistorie Scala synger på sidste vers. Af Kim Greiner. Scala på Vesterbrogade synger på sidste vers, og denne gang er det hverken skønsang eller Lumbyes smægtende toner, men lyden af tryklufthammere og læssemaskiner, der dominerer, for bygningen er ved at blive revet ned. Scalabygningen har ligget gabende tom i nogle år, men nu er Ejendomsselskabet Norden, som ejer grunden, gået sammen med advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard, og med tiden vil der rejse sig en ny bygning. Scalabygningen har i over et halvt århundrede, som genbo til Tivolis hovedindgang, passet perfekt ind i området med sine store, buede vinduespartier og okkerfarvede mure. Bygherren har heldigvis lovet, at det nye byggeri ikke bliver et nyt glasmonster på et stålskelet, for den gamle Vesterbro Passage kan næsten ikke klare flere glaspalæer. Man græmmer sig, når man ser på nabobygningen ”Industriens Hus”, der nu har fået klistret et par ekstra etager oven på de gamle, og det eneste gode der kan siges om den bygning er, at nabobygningerne spejler sig i glasset. Den nye Scalabygning, eller hvad den kommer til at hedde, får efter sigende et indkøbscenter i underetagen, og ovenover skal advokaterne så sidde på rad og række i kontorene, og hvis de er heldige, kan de lige se toppen af Rådhustårnet, der rager op over ”glasmonsteret” på den anden side. Scalabygningen er langt fra den første bygning på grunden, som oser af historie, for stedet har engang haft overdådige bygninger, der med sine forlystelser var Københavns svar på de fineste forlystelser i Paris. Siden Chr. 4´s tid havde København været en fæstningsby, men i 1852 opgav militæret endelig at holde byen inden for de snærende volde. Allerede i 1843 havde Georg Carstensen fået lov til at benytte noget af voldterrænet til sit ”Tivoli og Vauxhall”. Militæret havde været modstander af ideen, og kongen havde været i tvivl: ”Deres Majestæt, hvis folket morer sig, så tænker de ikke på politik”. Så var kongen ikke i tvivl længere, og Carstensen indtog noget af voldterrænet. Det var altså muligt at gøre et indhug i befæstningen, når blot det gjaldt om at more befolkningen. På den anden side af vejen lå så matrikel nr. 66 af Vestre Vold Kvarter neden for skråningen af den ydre vold. Den gode Kaffe-Petersen, der var værtshusholder i Lille Kongensgade, åbnede efter en ombygning klubhuset som ”Café Boulevard”, og da der lige på den anden side af Vesterbrogade var åbnet den store kunst- og industriudstilling, tjente han styrtende med penge. En bajersk øl på flaske blev solgt for 16 øre, en stor snaps kostede 12 øre, og en hel flaske portvin 3 kroner og 33 øre, så det var ingenlunde et billigt sted. Det hele blev da også skyllet ned under musikledsagelse af kendte kapelmestre som Lumbye-sønnerne Carl og Georg. På trods af de fine koncerter og de tårnhøje priser blev stedet ikke regnet for noget særligt af det finere borgerskab inde i Staden, og da grosser Steen Møller i 1875 overtog stedet, gav han det navneforandring til det noget bedre klingende ”Concert du Boulevard”. Det meste øl og snaps blev udskiftet med champagne, men stedet havde stadig et blakket ry, og i folkemunde lød det: ”Boule-var-den og Bule blev den”, og det var et ordspil der klæbede til stedet. I 1880 og kun 31 år gammel kastede Hellig Hansen sig ud i to gigantiske projekter med opførelsen af Dagmarteatret og National. National var en ombygning og omdøbning af ”Concert du Boulevard”, som han havde købt for en slik. Bygningerne fra Concert du Boulevard indgik som kernen i National, men ud mod VesterbroPassage opførte han nogle prangende facadebygninger, og 15. januar 1882 slog Hellig Hansen portene op med stor festivitas. National var dog stadig ikke fin nok for Hellig Hansen, så han rev den gamle del med Concert du Boulevard ned og opførte på dette sted en endnu mere prangende koncertsal. Den havde en stor overdækket kuppel, og væggene var overklistret med stuk og andre dekorationer. Komplekset blev sammenlignet med de fineste steder i udlandet, og samtidig byggede Hellig Hansen også på det ødselt udstyrede Dagmarteater, og nu kunne han ikke nå højere i sin karriere, for han fik tildelt ridderkorset. På National ledede Carl Lumbye et 40-mands orkester, og Hansen beskæftigede 150 køkkenjomfruer og kokke, og en stab af tjenere skænkede og serverede daglig 6 tønder øl og 550 flasker bajere. Så revnede ballonen midt under champagnegaloppen, for i januar 1884 kunne Hellig Hansen ikke betale sine leverandører, så han gik fallit. I 1905 sad Hellig Hansen som fattiglem på Almindeligt Hospital, og her klamrede han sig til sit ridderkors, for de forargede spidsborgere ønskede, at det skulle tages fra ham. Det fik han dog lov til at beholde lige til sin død i største glemsel i 1923. I 1895 trådte Thor Jensen ind på scenen, og nu kom der igen gang i kludene, og etablissementet skiftede atter navn, nu til ”La Scala”. Thor Jensen var hjemvendt eventyrer og guldgraver fra Californien, og han havde med succes drevet variete med syngepiger i det indre København.
Georg Lumbye havde ansvaret for orkesteret, og La Scala blev en overgang anset for at have den bedste variete i Nordeuropa. Internationale kunstnere optrådte, som den amerikanske udbryderkonge Harry Houdini, men det helt store trækplaster var dog Dagmar Hansen. Med sin sødmefyldte, naive og klare stemme sang hun sin største succes: ”Oh Dagmar, oh Dagmar, vil du være min, så vil jeg være din”, og så kogte salen. Visen var så populær, at turister, der besøgte Danmark, fik det indtryk, at det var Danmarks nationalsang. Frede Skaarup lukkede ”De brølende tyvere” og sit eget engagement i Scala med revyen ”Punktum finale”, hvor Liva Weel trak det store læs, men også Osvald Helmut, der sang visen ”Tre raske Prinser højt fra Nord” og Olga Svendsen med den uopslidelige ”Nybodervise” tog kegler. Det kæmpestore hus havde mange afdelinger, og Holberghaven med artistoptræden og dansetemplet Scalasalen var de mest søgte. Swingmusikken blev lanceret af Kai Ewans og Leo Mathiesen, og ikke mindre end verdensklovnen Charles Rivel optrådte her i 1940.
Senere under krigen måtte man undvære de store internationale navne, men pengene blev alligevel skovlet ind, da folk ikke havde så meget andet at bruge dem til. Scalasalens storhedstid var netop under besættelsens mørketid, selvom herrefolket så noget skævt til den ugermanske swingmusik, men linen var, som på mange andre store forlystelsessteder igen ved at løbe ud. Senere i 1970’erne gik Anva over til et andet koncept, for nu ville de sælge mærkevarer og dyre forbrugsgoder. Den var københavnerne ikke lige med på, så omsætningen faldt, og i 1987 lukkede stormagasinet på den adresse. Nu måtte der ske noget, og en ny ejergruppe moderniserede bygningen for 400 millioner kroner, og den blev forvandlet til en ”art deco arena” i fire etager, med alt hvad hjertet kunne begære i form af tre biografer, fitnesscenter, 12 restauranter, modeforretninger, galleri og diskoteker. Ejergruppen med Bent Fabricius Bjerre lancerer stedet som: ”Et festligt og stærkt byintegreret forlystelses- og kulturcenter”. Få år efter åbningen gik det oprindelige konsortium konkurs, for udover til ”Professor Olsens Spillehal” på 2. sal var publikum næsten ikke til at drive op i de øverste etager. Op igennem 1990’erne overgik projektet fra den ene ejergruppe til den anden uden det store held med udlejning og indtjening, og en overgang var der planer om at ombygge Scala til et hotel, men det blev aldrig til noget. I 2006 overtog Ejendomsselskabet Centerplan Scalabygningen og formåede at udleje en del af bygningen til lager og kontorer nu til kraftigt nedsat husleje, men ellers var det Ejendomsselskab Centerplans tanke at rive bygningen ned og bygge et højhus på grunden. I mellemtiden er det Ejendomsselskabet Norden, der ejer grunden og bygningen sammen med ATP, PFA og Industriens Pension, og de har hyret tegnestuen Lundgaard og Tranberg, som netop har fremlagt deres projekt, der består af fem store sammenbyggede runde tårne. Disse tårne er inspireret af de vagttårne, der stod på Københavns voldanlæg, og som Scalabygningen næsten er anlagt ovenpå. Det højeste af de fem tårne har nu sneget sig op på 57 meter, men ellers er det tænkt, at der skal være overdækkede passager mellem tårnene, og der skal også anlægges en taghave med offentlig adgang. Det hele skal hvile på en treetagers parkeringskælder, derefter en stueetage med butikker, cafeer, restauranter, derefter 18.500 m2 kontorer som hovedkvarter for advokatfirmaet Gorrissen, Federspiel, Kierkegaard og på toppen af kransekagen en taghave. Kommunens teknikere mener, at byggeriet opfylder de fleste af kommunens krav, men at der nok kommer nogle tilpasninger af højde og dimensioner, og en model skal undersøges i en vindtunnel, så Axeltorv ikke bare bliver en forblæst plads. Umiddelbart lyder det som et spændende projekt, der efter en lang række af bygninger med storhed og fald vil rejse sig på det gamle voldanlæg som en anden fugl Phønix.
Når byggeriet på Scalagrunden bliver færdigt, skal hele den gamle Vesterbro Passage have en ny, stor ansigtsløftning i stil med Unter den Linden i Berlin og Champs-Elysées i Paris, dog i noget mindre målestok formodes. Kommunens Teknik- og miljøudvalg udtaler, at det skal være et grønt område med træer, buske og bænke, således at man får lyst til at nyde gadelivet. Det bliver et projekt til 30 millioner kroner, og deraf har Dansk Industri spyttet 6 millioner i denne byfornyelse. Man kan jo så håbe på, at der bliver plantet nogle meget høje træer, der kan tage brodden af deres eget glaspalads. |