Dansk Vestindien
før og nu. Slavernes kyst og slavernes skibe. Rejsefortælling af Kim Greiner. November 2009 1. del. En slaveejer i familien.
Men faktisk har jeg selv en slaveejer i familien i form af min tip-tip-tip oldefar Ole Augustinussen Fremming, der blev født den 14. marts i det herrens år 1759 i Christiania og døde 24. marts 1804 på St. Thomas. I 1802 drog han til Dansk-Vestindien, og foruden plantageejer var han landfoged på St. Jan, men inden rejsen fik han malet sit portræt til sin hustru Marie Christine Nelle med følgende vers malet på portrættet: "Til fjerne Kyster Skæbnen bød mig drage. I disse Træk jeg blev hos Dig tilbage”. Den gode Ole Fremming havde heldigvis fået nogle børn med Marie inden sin afrejse bl.a. min tipoldefar Christian Fremming, for Ole døde allerede to år efter af tropefeber og blev begravet på St. Thomas. Skæbnen lod også min kone Gitte og mig drage til de fjerne kyster, for vi havde ellers bestilt en rejse til Thailand, hvor vi skulle til elefanttræf i det indre af landet. Rejsen blev aflyst på grund af manglende tilmeldinger, og så faldt valget smukt på det gamle Dansk Vestindien. Og det var et fortræffeligt valg, som jeg her bagefter er meget fornøjet med, for der var så smukt, befolkningen så venlig, og hele herligheden oser af historie, der er værd at kende til for os danskere.
I næsten 250 år var Danmark en kolonimagt med besiddelser i Asien, Afrika og Amerika, og det er ikke mere end godt 150 år siden, at Danmark holdt op med at være en slavestat. Store dele af den rigdom, der strømmede til Danmark i 1700-tallet, stammer fra de indtægter, som Danmark høstede som en aktiv deltager i verdenshistoriens største folkeflytning – Den Atlantiske Slavehandel. Bagmændene levede skam ikke skjult på nogen måde, for selv kongen havde aktier i selskaberne eller kompagnierne. Det var især i Frederiksstaden omkring Amalienborg og på Christianshavn, at pakhuse og pragtfulde palæer skød op og den dag i dag giver kvartererne et herskabeligt præg. For bare at nævne nogle af de mest berømte palæer kan nævnes Schimmelmanns palæ (nu kaldet Odd-Fellow Palæet), Dehns Palæ i Bredgade, Det gule Palæ i Amaliegade og Erichsens Palæ på Kongens Nytorv. Men der er masse af andre fine huse og gårde, der stammer fra Københavns florissante handelseventyr, og rigdommen stammer i bund og grund fra slavehandel og udnyttelse af slaver. Det er jo spændende det her, så jeg kommer meget mere ind på det alt sammen efterhånden. Slaver der skønnedes at være over 35 år blev alle kasseret, og resten blev inddelt efter faste takster efter en hel, en halv og en tredjedel slaves værdi. Danskerne betalte med nye våben i form af flintebøsser, redskaber, metaller, tøj og brændevin, og høvdinge og konger forvandlede sig til grådige og blodtørstige slavehandlere for at få fat i de eftertragtede varer. Så det var ikke bare en håndfuld glasperler, der blev givet i bytte for en sund og stærk mandsslave. I 1750 kostede en sådan slave på fortet Christiansborg: 2 flintebøsser, 40 pund krudt, 1 anker dansk brændevin, 1 stykke hørlærred, 4 stykker farvet bomuldsstof, 2 stænger jern, 1 stang kobber, 1 tinskål, en pakke koraller og 20 strandskaller. Bjælder og mundharper var dog også i høj kurs. Prisen svingede selvfølgelig efter udbud og efterspørgsel, men når en meget nærgående besigtigelse var foretaget, og handelen var afsluttet, blev slaverne lænket, brændemærket med kompagniets segl og lagret i slavekasserne. Forsyningen af slaverne til de danske forter lod sig ikke planlægge, så her sad de ofte i månedsvis, indtil der kom et skib, der kunne bringe dem videre. Det var slet ikke en nem opgave for Kompagniets embedsmænd, hvis de skulle holde hundredvis af slaver på kost i så lang tid. Så det var noget af en balancegang at spare på kosten og samtidig sørge for, at ikke alt for mange døde af underernæring og sygdomme. Forternes regnskaber var et syndigt rod, og hjemlandet havde ingen mulighed for at kontrollere noget som helst. Indkøbte slaver blev bogført til en højere pris, end de havde kostet, og ikke sjældent levede slaverne videre længe efter, at de i bogholderens bøger var afgået ved døden – så kunne guvernøren nemlig sælge den ”døde” slave videre for egen indtægt. Bogholderen selv blev ofte også stående på lønningslisten længe efter sin død, for så kunne kollegerne hæve hans løn. Mulatdrengene fik en kort skolegang, hvorefter de i 10-12 års alderen blev trommedrenge og derefter rigtig soldater. Med pigerne var det ikke så let. De kunne enten blive ”gift” med en ny, god, kristen mand eller friste tilværelsen som glædespige for soldater og de sømænd, der kom til kysten med slaveskibene. Jo, det er artige sager, der dukker op i arkiverne, men det var trods alt det gode, danske godtfolk, ja selv Ludvig Holberg, der hjemme i Danmark investerede deres sparepenge i den givtige handelsvirksomhed. De hvide var altid meget velkomne til disse begravelses-ceremonier, fortæller Rask, og de blev indbudt til at hugge hovedet af så mange, de lystede, for de dødsdømte troede, at hvis de blev dræbt af en hvid mand, så genopstod de blandt de hvide og ville bliver lige med europæerne. Efterhånden som varerne fra Danmark blev losset af i bytte for slaverne, blev skibene bygget om, idet der skulle opsættes et mellemdæk, således at der kun var 70 cm mellem dækkene. Som en tommelfingerregel fik hver voksen slave et rum, der var 180 cm langt, 40 cm bredt og 70 cm højt, ikke meget mere end en ligkiste. Der blev også bygget to ”slaveskanser” af svært tømmer, så der kunne holdes øje med slaverne, når de i små hold blev luftet på dækket. Øverst på skanserne blev der opsat små kanoner med blykugler eller stenhårde ærter, så dækket kunne bestryges, hvis der var det mindste tegn på oprør. Et normalt slaveskib, som f.eks. Fredensborg, der lettede anker 23.april 1768 fra Slavekysten, var omkring 31 meter langt og 9 meter bredt, og sådan et skib kunne godt få plads til 265 slaver, men ofte døde dog op mod halvdelen undervejs. Der var andre, der pakkede endnu tættere, som kaptajn Jørgen Grabner, der i 1699 med ”Christianus Qvintus”, der var 34 meter langt og 8 meter bredt, fik pakket 549 afrikanere, men da han var nået frem, var 196 af dem også døde. Året før havde ”Københavns Børs”, der var af nogenlunde samme størrelse, pakket 506 slaver, hvoraf 226 døde. Direktionen betegnede da også rejserne som ”helt slet udfaldne” og udtrykte deres tillid til at: ”Herren herefter vilde forlene bedre lykke”. Det havde hjulpet noget, at de danske skibe havde opfundet nogle vindsejl, der som nogle store rør af lærred havde en åbning i vindretningen, så der kunne ledes frisk luft ned på slavedækkene. Hvor meget det så har hjulpet vides ikke, for der var så kvælende varmt og luftfattigt under dækket, at et stearinlys dårlig nok kunne brænde. De kærlige ord fra København var dog svære at efterkomme, for det var sjældent, at besætningen vovede sig ned under dækket. Det meste af tiden blev maden hejst ned og fordelt af nogle enkelte slaver. Urin og afføring lå i lag på slavehylderne med en enorm smitterisiko og en ubeskrivelig stank. Det hjalp ikke meget at ryge på slavedækket, for det var blot nogle jerngryder med vådt træ eller enebærgrene. Det dæmpede måske stanken, men den kvælende røg gjorde slaverne mere desperate og kunne ligefrem medføre, at de blev røgforgiftede. Der var store udsving i, hvor mange der døde på overfarten. Når det stod værst til, var det op mod halvdelen af slaverne, men i gennemsnit mener man, at omkring 15 % af dem døde. Men værre stod det faktisk til med den hvide besætning, hvor det ikke var ualmindeligt, at en tredjedel døde af fejlernæring og fremmede sygdomme. Så blev der mytteri, og søfolkene forlangte, at slaverne blev sluppet løs på øen. Ingen ordrer ville blive udført, før slaverne blev sat i land. Mytteristerne gik videre og tømte kompagniets guldkiste og gik om bord i nogle forbipasserende fiskerbåde. ”Fridericus Qvartus” blev stukket i brand, og ud på natten sprang det i luften, og ”Christianus Qvintus” fik hugget ankertovet over og splintrede i brændingen. Hvad der videre skete med de ilandsatte slaver fortaber sig i det uvisse, idet der senere kun blev fundet en gammel negerkone på øen. De fleste mytterister blev taget med om bord på en engelsk bark, der dog senere blev opbragt af en spansk kaper, og guldet fra Guinea skiftede igen ejere, og mytteristerne blev derefter spredt ud på de syv have eller døde, men nogle enkelte nåede ad åre hjem til København. Det var to navngivne ulykkesskibe, hvor det hele gik tabt for kompagniet. For slaverne var alle skibe, der stævnede ud fra Guldkysten – ulykkesskibe. Mellem København og Helsingør gik det glat, men så begyndte vanskelighederne, for kaptajnen var nødt til at vente på gunstig vind, der skulle bringe skibet ud i Kattegat og rundt om Skagen og også vest om Irland, eftersom datidens skibe ikke kunne krydse tæt op til vinden på den meget kortere, men vanskeligere sejlads ned gennem Kanalen mellem England og Frankrig. Ude i Kattegat og videre i Nordsøen var vindene uregerlige, og det hændte, at Thorshavn fik besøg af Ostindien-farere, og selv på Island har skibene søgt nødhavn. Når skibene var kommet fri af England, og der kunne nogle gange gå måneder, kunne de falde af for vestenvinden, der er fremherskende i den nordlige del af Atlanterhavet, og så gik det strygende sydpå. Skibene fik også ofte medvind af portugisernorden og endda af Portugalstrømmen, der også var sydgående. Når portugisernorden var ved at slippe op, blev den afløst af nordostpassaten. Hvis det utænkelige skulle ske, at passaten slækkedes, gled skibene ind i Canariestrømmen, der løber sydpå langs Afrikas vestkyst. Når skibene nåede Krebsens vendekreds og passerede ækvator. var det ofte under stor lystighed, og hvis der var nye matroser eller passagerer om bord, blev de udsat for allehånde pinlige prøvelser. Ved De Kap Verdiske Øer begyndte passaten at slippe op, og den våde tropevarme begyndte, hvorefter de fleste kaptajner gik ind til Ovenkysten fra ankerplads til ankerplads for at se, om der var slaver til købs. Når slaveskibene endelig nåede Christiansborg på Guldkysten, blev der saluteret både fra fortet og skibene, så kanonerne blev rødglødende.
Det var ikke just hurtige omladninger, der prægede skibene, for varer skulle fra borde og andre varer om bord, foruden at de kunne ligge i månedsvis og vente på fuld last af slaver. Hajerne omkring skibene var mange og store, og vandet langs skibssiderne blev ofte bragt i kog, når de døde blev smidt over bord. Det nyttede intet, at de døde blev indsyet i deres køjesække og forsynet med en kanonkugle, for hajerne splittede de døde ad, inden de nåede bunden. Og rovdyrene skyggede tålmodigt skibene de tusinde af sømil over til den amerikanske kyst, for der vankede godbidder hele tiden. Mellempassagen i Kalmebæltet var alles gru, for selvom der kunne komme en kortvarigt tornado med silende regn, så var der ofte så vindstille, at skibene drev over Atlanten og ofte så langsomt, at det var svært at holde styrefart. Først midtvejs ude i Atlanten genfandt skibene den friske nordost-passat. En hurtig og heldig sejlads tog for et slaveskib mellem Guinea og Dansk Vestindien seks uger og ofte betydeligt længere, hvor skibene løb tør for vand og mad, og både hvide og sorte døde som fluer. I starten lagde de fleste skibe til i havnen på St. Tomas, men senere, hvor St. Croix overgik St. Tomas i sukkerproduktion, begyndte skibene at søge til havnen i Christiansted. Her var det en videnskab at manøvrere igennem skær og lavvande, medens der skulle tages bestik af sukkermøller, og den nordre dør i arresthuset, inden kaptajnen kunne tørre sveden af panden og tage dagens første dram. Når skibene efter måske flere måneder havde fået solgt deres slaver og lasten fyldt med rom og sukker, gik det igen hjemad ved hjælp af Golfstrømmen og vestenvinden i Nordatlanten. Denne sidste del var bestemt heller ikke ufarlig med voldsomt uvejr, og det hændte, at skibe forliste på den norske kyst, og de stolte fregatter blev slået til pindebrænde i de frådende bølger. |