Kazakhstan - Almaty.   

                    Bumletog Jorden rundt.

                       7. rejse: Moskva - Kazakhstan - Kina - Tibet.         

Rejsefortælling af Kim Greiner     

Delafsnit 51.

Almaty – den kasserede hovedstad. 

Vi havde overnattet i et luksustog fra Astana til Almaty i en to mands kupe med eget badeværelse. Næsten hele togvognen var af plastik, men det var alligevel den vilde luksus igennem dette kæmpestore steppeland. 
Almaty er smukt placeret på stepperne og omkranset af sneklædte bjerge på de 3 sider. Byen blev grundlagt som en russisk grænseby af russiske kosakker i 1854, og de kaldte den for Verny. Ved revolutionen havde byen 30.000 indbyggere, men nu bor der omkring 1,7 millioner mennesker, og den vokser stadig. Byen skiftede navn i 1921 til Alma-Ata der betyder "Æblernes fader", men efter selvstændigheden er det kun Almaty, der er det officielle navn. Samtidig blev byen kasseret som hovedstad af præsidenten, som ønskede en ny flottere hovedstad, Astana, der da også ligger mere centralt i landet.

Tidligere var halvdelen af byens befolkning russere, men de udvandrede i takt med at kazakherne indvandrede fra hele landet. Byen har næsten et paradisisk klima, og mange nytteplanter som tomater, æbler og meloner vokser næsten af sig selv. Nord for Almaty ligger Ili-floden, der giver vand til den 600 km lange sø Balkhasj, som er bemærkelsesværdig ved, at den er salt i den ene ende og fersk i den anden.

Ankommet til Almaty og vores yndlings tigger.                   Torsdag 13-7-17

                                          
Vi ankom til Astana Station, og i mylderet kom en ung kvinde og en mand os i møde med et GREINER skilt. Kvinden var vores guide Dana, og alt andet lige, så er det da et pudsigt navn for en kazakhsisk kvinde. Vi var de første danskere, som Dana havde mødt, så vi måtte prøve at opføre os pænt og nogenlunde ordentligt. Både Dana og vores chauffør talte engelsk, hvilket ikke er ret almindeligt på de kanter. Vi blev ledt ud til den holdende bil, og vi kom ind i trafikmylderet. Der er flere biler her end i Astana, og noget andet der skilte sig ud her, var de store træer, og der var mange af dem, så det var en meget grøn by. 

Centrum var med parallelle gader, og her lå Hotel Kazakhstan, der nærmest var byens vartegn. Hotellet var en anden snak end hotellet i Astana, og der burde være et par stjerner over. Vi fik et værelse in suite, dvs. to værelser, hvor der var en stor dobbeltseng i hvert. Så ingen kamp om dynen i nat, og der var endda dybe lænestole, hvor man kunne henslænge sig. Vi havde værelse på 21 etage, og der var fin udsigt ud over byen.
Jeg havde prøvet at tage et bad i toget, men der skulle jo spares på vandet, så det kom kun i små skvulp. Nu endelig et rigtigt bad, men det skulle gå lidt hurtigt, for klokken var 9.45, og morgenmadsrestauranten lukkede kl. 10. Der var en kæmpemæssig morgenmadsbuffet med alt henhørende af dit og dat, men vi havde kun 10 minutter. Glæder mig til i morgen, hvor der er tid til at nyde morgenmaden i fred og ro.

Det er overskyet, men dejligt mildt med 24 grader. Vi skulle på bytur med Dana kl. 14, så der var god tid til en lille tur i omegnen af hotellet. Under de store gader er der underføring for fodgængerne, og hernede var der mange små butikker. Vi var på udkik after 4 spinners til børnebørnene (hvad de bruges til, ved jeg ikke, men det er noget med, at de kan drejes rundt, og det er meget moderne lige nu). I en lille butik fik vi købt 4 originale spinners til ca. 2.000 teng, ca. 44 kr. stykket. (100 kr. er ca. 4.500 teng). Kopier fra Kina kostede kun en tredjedel. Butiksejeren havde gjort en god handel, så ud over de 4 originaler fik vi en kinakopi oven i handelen og endda 2 magnetplader.

Vi kom forbi et universitet, og her stod 4 unge mennesker ved en bod og lavede noget PR for læreanstalten. Jeg fik snakket med dem, og de fik et dannebrogsflag hver.

I Astana mødte vi ikke en eneste tigger, men her sad der en ung mor under et skyggefuldt træ. Hun havde en lille dreng på skødet, hvor han lå og sov. Jeg rodede i lommen og fandt 200 teng, så dem fik hun plus et dannebrogsflag. Egentlig ret luset for kan man overhovedet få noget for 200 teng. Jeg ved ikke hvilken race, hun tilhørte, og hun talte heller ikke engelsk. Alligevel pegede hun på sin søn og sagde: "I love him". Nå, lidt engelsk kunne hun da, og det lød så oprigtigt. Hvilken skæbne ventede mon hende og hendes søn fremover. Hun blev så vores faste, lille tiggerdame, og hver gang vi kom forbi, havde jeg en skærv til hende og sønnen.

Moden med hullede bukser topper her i Kasakhstan, så det er lige før, det var unormalt at gå i hele bukser.

Vi kom forbi City Hall med et stort monument og springvand, men vi var trætte efter en nat i toget og kunne næsten ikke hænge sammen (vi kan godt mærke, at vi ikke er 65 år mere), så efter en hastig affodring hos en Burger King lige i nærheden blev det til en lille lur på værelset. 

Almaty City Tour og viften med armene.

Bytur med Dana og med chauffør. Ved "Monument of Independence" fik vi 
forklaret alle reliefferne. De er opsat efter Sovjetunionens sammenbrud, hvor Kazakhstan var opstået som en selvstændig stat. Det sidste relief var med præsidenten, og jeg spurgte Dana, hvad hun syntes om ham. Svaret var lidt neutralt, så han er nok ikke vildt populær, men han giver da stabilitet i landet.

Her ved monumentet var også et håndaftryk af præsidenten i en klump metal. Mærkværdigvis var det meget mindre end aftrykket på toppen af "Livets træ" i Astana, for dette passede perfekt til min hånd. Jeg bemærkede det til Dana, og foreslog så, at det måtte være et aftryk af hans hånd som stor dreng.

I Panfilov Park ligger den meget smukke, russisk-ortodokse Zenkov Cathedral, der blev bygget i 1903-05, og det er måske verdens største katedral bygget af træ. Efter revolutionen blev den i hele sovjettiden brugt som museum. I 1990 blev den åbnet igen, og folk kunne tro på, hvad de ville. I nærheden var der et monument for heltene under 2. verdenskrig. Meget stort og meget bombastisk, men også til eftertanke. 600.000 soldater fra Kazakhstan var dræbt under den krig. Der var også et mindre monument over dræbte i den russiske krig i Afghanistan.

Ind imellem, mens vi gik rundt, talte vi også om danske forhold – vi prøver at være gode fortalere for Danmark, og når vi nu var de eneste danskere, hun havde mødt overhovedet. 

Kazakhstan vil snarest droppe det russiske alfabet og gå over til det latinske, og de er så småt begyndt at lære det i skolen. De har 3 hovedsprog i skolen: russisk og kazakhisk, men også engelsk, og alt andet lige må det være svært at lære engelsk med russiske bogstaver. 

Vi havde været rundt for at se alle de statslige bygninger, men Det Grønne Marked, der også var på programmet, vil vi hellere selv se i morgen.

Den sidste time kørte vi op i bjergene til et område, hvor der havde været Asien vinterlege (Asian Winter Games) i januar-februar 2017. Det regnede let, men da vi var kommet godt op ad nogle trapper, styrtregnede det. Vi stod under et halvtag, og vi havde paraplyer, men selv med dem ville vi blive gennemblødt, hvis vi løb ned til bilen. Dana ringede til chaufføren, som løb op med 3 regnslag til os. Selv var han ikke iført regnslag. Det var faktisk lidt synd, men heldigvis grinede han. Selv i regnslagene soppede vi i vand, men det var heldigvis ikke koldt.

På de befærdede veje har de her i Kazakhstan et besynderligt system. Folk stiller sig ud til vejkanten og vifter med armen. Bilerne standser, der aftales en pris, og så ind i bilen, og den kører.

En bog om crazy tourists.

Vi skulle udfylde et feedback skema for både guide, chauffør og hotel, og de fik topkarakteren excellent. Dana fik det sædvanlige postkort med kongefamilien plus 5.000 teng til deling. Jeg aner ikke om guider her får tips – det gør man ikke i København, men jeg skønnede, at de godt kunne bruge lidt lommepenge. Dana var en rigtig sød pige, og vi lavede meget skæg med hinanden – så vores humor passede fint sammen. På et tidspunkt røbede hun, at hun kunne tænke sig at sig at skrive en bog, og vi spurgte, hvad emnet så skulle være – måske "Crazy tourist"?

Så skulle der selvfølgelig tages billeder, da vi sagde farvel, og hun ville også have nogle af os – det var nok kun af høflighed.

Hotel Kazakhstan er et af de mest kendte i byen og er med på reklamer for byen. I nærheden lå en restaurant, der hørte til hotellet. Menukortet var på russisk og kasakhstansk, og der var ingen billeder. Vi havde skimtet ordet pizza, så tjeneren måtte forklare, hvad de havde. Vi tog en Margherita Pizza og en fin Tiramisu dessert, der var flot pyntet. De spurgte bagefter, om vi kunne lide maden? Vi roste desserterne. Hvordan var pizzaen? Som sandt var, så var der alt for meget ost. For meget ost. Den havde de aldrig hørt før. Til gengæld var der alt for lidt peperoni. Nå, det sagde jeg nu ikke. I alt 5.700 teng og vi blev stopmætte og sikke nogle skønne desserter.

Duefodermanden manglede kapital.                                                           Fredag 14.juli 

Der er ikke aircondition på værelset, så vinduet har været åbent natten igennem. Her er heller ikke så store temperaturforskelle som i Astana, for her er det normalt med 25 grader om sommeren og kun minus 10 grader om vinteren.

På kaffemaskinen i morgenmadsrestauranten var der en knap med kaffe med mælk, men der kom kun sort kaffe ud af maskinen. Der stod en kande med noget hvid væske, og jeg spurgte tjeneren om det var "milk". Yes, blev der svaret. Nå, yoghurt smager nu ikke særlig godt i kaffe.

Vi havde en hel dag i denne by, der er helt anderledes, end jeg havde forestillet mig hjemmefra. Forestillingen var en gammel by med snævre gader og måske en gammel bymur og indenfor et mylder af kameler, geder og skidt og kanel. Men logisk nok, så har det gamle nomadefolk ikke bygget en by, for det var først russerne, der tvang dem til at bosætte sig, og derfor har byen også russisk præg med bombastiske bygninger.

Vi gik nordpå ad Dostyk Ave, og her lå mange restauranter og fine forretninger. I den store park kom vi igen til Zenkov Katedralen. Der er anlagt mange store blomsterbede i parken, men ingen bekymrer sig om at passe dem.

Der er masser af duer ved katedralen, og jeg ville købe et par poser duefoder og ville betale med en 1000 t-seddel. Duefodermanden rystede på hovedet. En pose duefoder kan vel ikke koste mere end 1000 t? De gjorde den heller ikke, den kostede kun 100 t, men han havde ikke alle de penge, jeg skulle have tilbage. Nå, men så købte jeg 5 poser, og så gik det. Så fik duerne mad, så de revnede. Nå, nok lidt overdrevet, for der var nok nærmest 1000 duer.

Fnisende piger og Green Bazar.

Nogle store skolebørn sad og tegnede ved katedralen. Faktisk var det kun piger, så måske var det en pigeskole. Jeg gik hen og kikkede og roste nogle af tegningerne. Læreren kom hen, men han forstod ikke engelsk, så han pegede på en pige, der talte lidt engelsk. Jeg spurgte, om hun vidste, hvor Danmark var beliggende i verden. Hun skulle under megen fnis have hjælp af en anden pige. Det vidste de faktisk ikke. (Jeg tror nu heller ikke, at danske skolebørn ved, hvor Kazakhstan ligger) Så hentede jeg et Europakort, hvor både Kazakhstan og Danmark var med og pegede. Desværre var Grønland ikke med på kortet, for øens størrelse giver respekt. Alle pigerne skulle nu hen og kikke på kort, og så blev der delt dannebrogsflag ud, og pigen, der kunne lidt engelsk, fik et postkort med dronningen. Ja, så kan de andre bare se at få lært lidt engelsk, og også læreren.

I nærheden lå Green Bazar, der er et kæmpestort, eksotisk marked. Udenfor var der smøger med kun mandeting som værktøj, skruer og dingenoter. Andre smøger var med smukt opstablet frugt og nødder i pyramider. Mange af kvinderne her bar tørklæde, og det begyndte da at se lidt eksotisk ud, selvom der hverken var kameler eller geder. Vi fik købt en æske dadler for 600 t for at støtte handelen. 

På øverste etage var der tøj og sko, faktisk sko i 1000-vis. Vi fik købt to paraplyer – springparaplyer med blomstrede motiver. De var så smukke, så vi købte en mere, og så tilbød hun mængderabat. 3000 teng for den første og 2600 teng for den sidste. 

Der er et stort gitter omkring Green Bazar, og vi sad indenfor og kikkede på mennesker og busser, der kom og kørte igen – det er her livet leves. 

En meget lille, handikappet mand havde en rullestol. Mange kom hen og hilste, gav hånd og gav ham en skærv. Vi kikkede efter en moske, der skulle ligge i nærheden, men da vi havde gået rundt uden at finde den, vendte vi om. OK, vi så en minaret i det fjerne, men vi trængte til et hvil. Hvilet blev i den grønne park ved katedralen, hvor to brudepar vimsede rundt omgivet af fotografer. Det var ikke til at se, om de var blevet gift eller skulle giftes, men de blev i hvert fald gennemfotograferet. 

Vi fik den billigste frokost i mands minde, idet vi spiste halvdelen af pakken med dadler. Der er en del tiggere her i Almaty. Dog ikke så mange som i København. Det var mest ældre kvinder, hvor nogle solgte et par hvidløg, eller man kunne blive vejet på en badevægt for 20 t. 

Metrosystemet med hærdebrede mænd med kasketter.

Vi gik tilbage til hoteller. Med elevatoren op på 21. etage er der en del stop undervejs. For nogen skal på, og nogen skal af. Nå, men vi kom op, og så virkede nøglekortet ikke. Det var ikke lige det, vi havde brug for, så jeg blev sendt ned til receptionen og sagde pænt, at kortet "doesn’t work". Hun tog kortet, satte det i maskinen og gav mig det tilbage uden et ord eller et smil. Nå, måske lignede jeg heller ikke en verdensmand, når jeg var iført shorts og T-shirt og var lettere svedig, men det var nu heller ikke min skyld, at kortet var blevet slettet.

Endelig oppe på værelset igen, og det var uberørt af menneskehånd. På fine hoteller plejer de da at rede seng og skifte håndklæder – men så fint var det her så heller ikke. Vi tog os et hvil, og jeg lå på sengen i underbukser, da to damer kom brasende ind. Klokken var 16, og de lignede spørgsmålstegn, men det kom da frem, at de ville "make the room". Det var ikke sådan lige at få dem verfet ud, men jeg sagde "ten minutes", og så gik vi ud i byen igen.

Vi ville prøve deres metro, der kun har en linje med 9 stationer. I nærheden sad vores lille tiggerdame på sin faste plads, og drengen var vågen og prøvede at gå. Vi smilede og snakkede lidt, og hun fik en skærv.
Vi gik ned ad trapperne til stationen, og hernede stod der en række maskiner. Mon det var billetmaskiner – de så lidt indviklede ud. Nej, det var det ikke, så vi gik videre. Så kom vi til en sikkerhedspost med gennemlysning af rygsække m.m. Ved endevæggen sad 3 hærdebrede mænd og en lige så hærdebred kvinde. Alle med store kasketter, og de så meget bøse ud. En meget rundhovedet mand dirigerede lidt rundt med os, men vi slap igennem, og bagved var der var et billetkontor, der endda var menneskebetjent. En polet til metroen kostede 150 t, og så var der adgang til sluserne, og vi kunne rulle ned i undergrunden. Toget var helt moderne, og der var vejledning i højtalerne og endda også på engelsk. Man må ikke være beruset og ikke have rulleskøjter på. Altså skidefuld og på rulleskøjter var forbudt. Man skulle rejse sig for ældre passagerer, men toget var kun halvfuldt, ellers ville vi da gerne have gjort det. 

Selv bumser kommer med op.

Vi tog turen til endestationen, der hed Moskva. Det var ude i en forstad, og der var ikke så meget at se. Vi begyndte at gå lidt tilbage, og så kunne vi jo altid tage metroen igen. Ved et busstoppested holdt vi en hvilepause. Der kører rigtig mange busser. I midten af bussen er der en konduktør, der også hjælper folk ud og ind.

De har den skik her i landet, at man kan stille sig ud ved gaden og række armen halvt ud. Altså ikke tomlen, men bare armen. Et par mænd, der så lidt bumsede og rundtossede ud, stillede sig ud ved vejen. Lidt længere henne stod en ung kvinde med armen ude. Sådan et par bumser komme da aldrig op, spåede vi. Lidt efter kom en bil og standsede ved pigen, men den skulle åbenbart ikke derhen, hvor hun skulle hen. Et øjeblik efter stoppede en bil ved de to mænd, og de hoppede ind. 10 sekunder efter var også pigen samlet op. Mageløst, og det er åbenbart et meget effektivt system.

Det var dog ikke noget for Gitte at vifte med armene, så vi tog 3 stationer med metroen. Jeg sad ved siden af en mor eller bedstemor, og på den anden side sad en sød, lille pige. Moderen sagde noget, jeg ikke forstod, men så hev jeg et dannebrogsflag frem til den lille pige, og så var der kontakt. Jeg fik taget at billede af hende, medens hun svingede med flaget. Vi stod af samme sted, og så ville moderen have et billede af os med den lille pige foran. Det er næsten som at være filmstjerne.

Den unge tigger med barnet havde holdt fyraften, men i stedet for sad der ved nedgangen til metroen en ældre dame. Hun havde en tom bøtte foran sig, og så sad hun og lagde tal sammen, måske dagens omsætning. Jeg gav hende nogle småpenge, jeg havde løst i lommen, og Gitte gav hende en seddel, og så kunne hun også godt holde fyraften.

Vi havde faktisk ikke fået andet at spise hele dagen end et par dadler, så tarmene skreg, men så lå der lige en Burger King i nærheden af hotellet. Smart system. Man bestiller og betaler og får et nummer. På en tavle kan ses for hvor længe siden, maden er bestilt, og når den er klar, flyttes den over i den grønne side. Det blev 2200 t for to combi-måltider, og det er burger, fritter og sodavand. Vejret var skønt, så vi sad udenfor og bed i noget vestmad.

Ikke for meget og ikke for lidt.                                                                       Lørdag 15. juli.

Det er igen rejsedag, men noget bøvlet, for toget mod den kinesiske grænse afgår først i nat kl. 0.14. Værelset skal forlades kl. 12 middag.

Der er ikke alverden med mennesker på gaderne i området ved vores hotel. Vores lille tiggerdame sad med sin søn på den vante plads, og vi fik sagt pænt farvel, og hun fik den sidste donation. Jeg gav pænt hånd og ønskede hende Good luck, men hun forstod nok ikke et ord. 

Vi gik en lille tur syd for vores hotel, men her var der ikke så meget spræl. Bevares, der var forretninger ind i mellem, og her lå også hovedsædet for Oriflame Sverige 50 år. Der var også nogle store restauranter og grønne parker. 

Det er lidt svært med penge, for vi vil gerne have nok teng, men heller ikke for mange tilovers, for de kan ikke veksles tilbage, i hvert fald ikke i Danmark. Vi har på nuværende tidspunkt 12.000 teng tilbage fra morgenstunden og efter donationen nøjagtig 10.000 t, ca. 30 euro. Det er lidt af et kunststykke ikke at have for meget og ikke for lidt. Jeg regner med, at vi kan bruge kinesiske yuan i toget, og dem har vi et lager af.
Nå, nu venter vi bare på chaufføren, og så skal vi lige have 12 timer til at gå på stationen. Det var faktisk også meningen, at vi skulle have en dag mindre i Almaty, men der var noget med togene, der så ikke passede. Der bliver så en dag mindre i den kinesiske by Lanzhou. Med den ekstra dag i Almaty kan der heller ikke presses ret meget mere ud af den by. 

Chaufføren kom til tiden og sagde Airport? No, no, trainstation. Han havde vores navne på sin mobil, men ikke, hvor vi skulle hen. Der er vistnok 2 togstationer i Almaty, så vi rundede lige receptionen med vores billet, så vi var helt sikre på, at vi kom det rigtige sted hen.

Det var en ægte sovjetstation i marmor. Og meget gammeldags. Der var afgangstavler, men der stod ikke noget, der lignede vores tog. Kufferterne kom i bagagerum, hvor der skulle vises billet og pas. Det blev 1600 t, og vi ville hente bagagen igen kl. 18. 

Vi kunne ikke se på billetten, hvad vores tognummer var, og endestationen lignede ikke den, som vi regnede med. Gitte gik hen til et billetsalg og spurgte, om hun talte engelsk. Nej, men hun ville hente en, der kunne. Men det kunne den nye faktisk heller ikke. Der var adskillige billetsalg, men en dame brød ind i vores billethul og begyndte at købe billet. Så kom der en mere, og Gitte troede, også hun ville springe over, så hun fik den stramme maske på. Damen ville dog kun hjælpe, og hun kunne se på billetten, at vores tog hed 014 og skulle afgå 0.14. Når så al teksten står på et sprog, vi ikke forstår, så er det jo heller ikke til at finde ud af.

Jamen LEGO er da også spændende, men.......

Ved siden af stationen lå et indkøbscenter, og her fik vi en dejlig sandwich med ost, tomat og tykke skiver pølse. Så nu sidder vi i en lænestol ved en stor bougainvillea (kunstig selvfølgelig) og en palme selvfølgelig også kunstig. Desuden også en lille udstilling med LEGO og en rulletrappe, der larmede gudsjammerligt. Det var faktisk et stort indkøbscenter, så de manglede ikke noget. Ved Lego-udstillingen stod 3 små drenge og kikkede, men de gjorde også noget andet. De prøvede at få hele dækslet af udstillingen. Det lykkedes næsten, og så sagde jeg "no" og trykkede dækslet ned igen. Uheldigvis fik den mindste af drengene fingeren i klemme og stak i et hyl. Vi spurgte om, vi skulle puste, men så kom moderen heldigvis, og da det var umuligt at forklare noget som helst, fortrak vi til næste etage. Senere så vi ham løbe legende rundt, så det var nok ikke så alvorligt endda. 

Fra stationen gik vi ned til højre, og så endte gaden, og så gik vi til venstre. Dødkedeligt. Heldigvis kom vi nu til en gade med liv og både med forretninger og cafeer. Og der sidder vi nu og får en kold cola i skyggen. Bare det at købe en cola er ikke så nemt, så en anden gæst hjalp med at bestille. 

En time i skyggen på en hyggelig udendørs cafe og med to cola til kun 400 teng. Det er så sandelig ikke nemt at bruge penge i denne by. 

Så lå der lige en Metrostation. Ned i metroen, og nu kendte vi proceduren. Gennemlysning og mænd med store kasketter. Købte billet til 80 t stykket. Først her opdagede jeg, at vi allerede var ved den Metrostation, hvor vi ville hen. Endestationen. Nå, men vi tog hele ruten til den anden endestation Moskva, for der var dejligt køligt dernede i undergrunden og mennesker at kikke på.

Metroturen fra endestation til endestation tager ca. 20 minutter. Da vi var kommet op igen, havde vi mistet orienteringen. Så, skulle vi den ene vej eller den anden vej til togstationen, og hvor lå den moske, vi gerne ville besøge. Vi spurgte en dame, og hun tog os hen til et gadehjørne og pegede.

Central Mosque og en lille prinsesse.

Hvor vejen drejede ned mod Det Grønne Marked, stod en hel del mennesker halvt ude på vejen. Var det en demonstration eller hvad. Nej, det var for at standse biler, så folk kunne komme ud at køre. Forbavsende hurtigt og på under 5 minutter var mindst 30 mennesker læsset i bilerne og kørte af sted. Jeg kan godt forstå, at der næsten ingen taxaer er i byen.

Vi gik igennem en smal park med skyggefulde træer og mange bænke. Folk sad og hvilede sig og kikkede. Parken startede med en stor rytterstatue af en eller anden helt, og dem er der mange af i Almaty. Parken endte ved siden af Central Mosque, der har en stor guldkuppel, der spænder 20 m, og hvor Rundetårn lige kan stå inden under de 36 m. Moskeen blev påbegyndt i 1993 og stod færdig i 1999. Der er plads til 7000 bedende på en gang.

Et skilt viste dresscoden for at komme indenfor, og den opfyldte vi ikke. Mænd skal være iført lange bukser, så jeg lynede mine ben på (det var fjeldbukser) og tog en skjorte på. Gitte manglede et tørklæde, så hun blev udenfor.

Først kom jeg ind i et rum, hvor jeg smed sandalerne, og gik så hen til en dør, der var låst. En mand sad lidt derfra og talte i mobil. Da jeg ville gå igen, kom han farende og åbnede døren. I Kazakhstan er 70% muslimer, men de har et afslappet forhold til religion, og selv vantro er velkomne i deres moskeer. Jeg trådte ind, og i min befippelse og uden at tænke nærmere over det, slog jeg korsets tegn. Nå, ingen så det heldigvis. 

I det store rum under kuplen hang et par kæmpestore lysekroner. Hele gulvet var dækket af et lyseblåt tæppe. Jeg satte mig op ad en søjle og nød stemningen. Flere bad med hovedet på gulvet, andre sad og læste, og én bad med lav stemme. Så jeg fik et guds ord med på vejen. Det er noget med, at det faktisk er den samme gud, både muslimer og kristne tror på. Nu tror jeg faktisk selv ikke på noget som helst, men jeg sendte alligevel en tanke op mod guldkuplen og havde et beskedent ønske: "Bare de religioner dog kunne holde fred med hinanden og leve i samdrægtighed." 

Udenfor hoppede en lille prinsesse rundt i hvid kjole og i sit stiveste pus. Jeg ville give hende et flag, men hun så forskrækket op på sin far, der stod ved siden af. Faderen nikkede, og pigen tog flaget. Jeg fik taget et billede af dem begge to, og for at jeg skulle være helt sikker, pegede han på pigen og lod mig forstå, at han var faderen. Der var også noget at være stolt af.

Klokken var efterhånden blevet ved den tid, hvor vi ville hente vores kufferter, så vi slentrede hen mod stationen og i skyggen så vidt muligt. Nu var det soleklart, for vores tog hed 014, og det skulle afgå kl. 0.14, og det var det, der havde forvirret os med hensyn til billetten. Toget var nu kommet op på lystavlen, så alt var i orden. 

En kompliceret togtur og uden billetter.

Den videre fremfærd bliver lidt kompliceret. Strækningen fra Almaty til Lanzhou i Kina går ikke direkte, så vi skal skifte tog i Urumchi. Vi har ingen togbilletter fra Urumchi og videre frem, så her skal der meget gerne stå en dame med et skilt og nogle billetter. Når vi skal over grænsen til Kina, kan det tage sin tid, for vi skal have skiftet hjul på toget, da kinesiske skinner er 9 cm smallere end dem i Kazakhstan. Så selvom vi tager herfra i nat, så bliver det to nætter i toget. I Lanzhou skal der også gerne stå en guide med en tilladelse til at besøge Tibet, og han skal også gerne have en billet til "Himmelekspressen". Så det er en lang kæde af ting, der skal falde i hak, hvis vi skal nå det endelige mål Lhasa i Tibet. 

Jeg er lige blevet færdig med bogen "7 år i Tibet", og den giver en god beskrivelse af Tibet før kinesernes "befrielse". Da det selv i vore dage er forbudt at have billeder af Dalai Lama, har jeg revet et par sider ud af bogen. Der skulle ikke være så hyggeligt i de kinesiske fængsler. Der er hverken farvefjernsyn eller noget, så vi må hellere rette ind. 

Der var en ikke særlig specielt hyggelig jernbanerestaurant, men vi fik en kop kaffe og et stykke æbletærte.

Dette er den gamle station Almaty 2, og hist og her er der stadig hammer og segl i dekorationerne. Nu sidder vi i venterummet, og klokken er kun 19. Udenfor på perronen er der mindst 50 siddepladser og mange blomsterbede. Desuden er der 3 isboder, som nogle unge piger passer, og de ser ud, som om de keder sig gudsjammerligt. På en hel aften afgår der også kun 7-8 tog, og ind imellem er der meget stille og roligt.

Goddag mand – økseskaft.

Almaty er som Moskva og Astana ren, og der går gadefejere rundt overalt. De fejer endda blade op, selvom der er lige så mange i morgen. Fortovene kan godt være lidt hullede, og græsset omkring blomsterbedene kan godt bruge noget græsslåning. Kvinderne i byen er utroligt kønne, og nogle har endda guld i mund, hvor hele munden er rydder for naturlige tænder, og guldet nu stråler. Moden med hullede cowboybukser er højeste mode her, men ellers er folk utroligt velklædte.

Almaty som turistby kan nok ikke bære mere end to dage, medmindre man er specielt interesseret i sovjettidens bygningsværker. I ventesalen faldt jeg i snak med en mand. Dvs. han faldt i snak, og han fortalte og fortalte, men kunne ikke et eneste ord engelsk. Så han fortalte på et eller andet sprog, og jeg svarede på dansk. Jeg kunne ikke engang regne ud, hvad samtalen drejede sig om.

Kl. 21 var der liv på perronen for et tog skulle af sted, så der var kommet æblehandlere med de store, berømte æbler. Jeg købte et og regnede med, at 200 teng var passende. Æbledamen mente nok, det skulle koste noget mere, men da vi ikke forstod hinanden, så var det alligevel OK. Vi var henne i kiosken og fik brugt 1700 t på sodavand, kiks og chokolade, men der er stadig over 2000 tilbage.

I ventesalen var der flere andre, der gerne ville snakke, og de kunne mere eller mindre engelsk. Jeg fik snakket med en læge og en, der arbejdede i olieindustrien. Han havde arbejdet i et internationalt team og havde derfor lært sig engelsk. Han viste faktisk en del om Danmark, men vidste ikke, hvordan vi tjente vores penge ud over olien i Nordsøen. For at vise min velvilje fik hans søn en LEGO-mand, og det er kun de særligt udvalgte, der får sådan en.

Klokken var efterhånden blevet 23, og nu ville vi gerne se vores tog. Spor 1 er lige udenfor, men man skal hen over skinnerne til spor 2, mens spor 3 er hen over en gangbro med en masse trapper.

Toget kom endelig, og nu myldrede det med mennesker på perronen. Heldigvis var det på perron 1, så det var lige til at gå til. Vi fandt kupeen, og vi skulle bo sammen med en ung kvinde og hendes store søn. De talte ikke engelsk. Vi havde de to underkøjer, og det er ikke særlig praktisk, for så skal de i overkøjen om dagen sidde i underkøjens sengetøj. Jeg prøvede ihærdigt med fingersprog at foreslå, at vi byttede, så de fik den ene side med både en underkøje og en overkøje. Det lykkedes dog ikke, så jeg begyndte at rede den ene køje. Så kom der en engelsktalende, og med mange undskyldninger foreslog vedkommende det, jeg tidligere havde foreslået. Yes, yes we agree. Så redte vi seng i kun den ene side, og jeg kom som sædvanlig op i overkøjen.

Om bord på toget mod grænsen.                                                                 Søndag 16. juli. 
     
Der var stegende hedt i kupeen, da vi redte seng, men så kom der heldigvis gang i airconditionen. Ga da gung, ga da gung, men jeg sov egentlig meget godt. Toget tudede dog hele tiden, da jernbanen mod Kina kun har et spor.

Der var morgensol fra en skyfri himmel og et meget tørt landskab med meget sand. Der var enkelte huse og enkelte dyreflokke. Også steder, der nærmest lignede en ruinby. Vores sovekammerater sov længe, men så vågnede den lille dreng og sagde hello.

Vi holdt ved et udsted, og togmanden spurgte "amerikano". No, danski", og det var den samtale. Der må være koblet nogle vogne af i nattens løb, for nu var der var kun 3 vogne tilbage i togstammen og ingen spisevogn. Morgenmaden var så en kiks og en kop varmt vand fra samovaren – dog med kaffepulver. De andre i kupeen var klogere, for de havde snegle med.

Toget kørte meget langsomt. Her kl. 8.30 er den kinesiske grænse ikke nået endnu. Der var kommet endnu en dreng ind i kupeen, og moderen, der var lidt sky, fodrede drengene af. Vi drøner nu af sted med mindst 10 km i timen. Landskabet er mere og mere utrøsteligt med sand og små buske. Vi stoppede ved et udsted, hvor nogle enkelte passagerer stod på, men ingen af – det var forståeligt. 

Når toget standser, går der mænd rundt med små hamre og slår hist og pist på hjulene. Måske er det lidt "sparke dæk kultur", eller også har det noget med sikkerheden at gøre. Efter 12 timer standsede toget ved en by og en station. Lokomotivet kørte væk uden vognene, og vi holdt der i bagende sol. Mange stod af og på, og så blev der lige koblet 12 vogne ekstra på – måske en spisevogn? På stationen kunne der købes nogle madvarer, men turde jeg springe over skinnerne og købe forsyninger. Nej, for de sagde noget i højtalerne, og vi anede ikke, hvor længe vi skulle holde her. 

Toget kørte igen, men den modsatte vej. Hvad skete der egentlig, vi anede ingenting. Klokken var blevet 12, og vi manglede 22 timer til Urumchi, og her skulle vi gerne møde en guide med billetter til Lanzhou. Urumchi er den storby i verden, der ligger længst væk fra havet. 

Jeg kom i god kontakt med drengene i vores kupe, så med fælles hjælp fik jeg deres navne og alder. Drengene røbede også, deres mors navn og alder. Mor Ainur var 28 år, og drengene hed Danial og Bekasul og var 8 og 9 år gamle.

Jeg tror, vi kører en hel anden rute end den, jeg troede, vi skulle køre. De tørre stepper er blevet til et grønt landskab. Det er stadig ikke opdyrket, så der er masser af jord. Lige nu kører vi igennem en kæmpeeng med gule blomster. Endelig var der et stop, hvor der kunne købes noget. Jeg fik købt 4 brød med indbagt kartoffel, og hos en anden 1 liter iste. Det gik lidt hurtigt, og jeg blev sikkert snydt, men i alt 800 t ca. 20 kr., det var ikke så galt. Der kunne også købes røget fisk, men hvor populært ville det mon være i kupeen? Vi kørte videre langs en bjergkæde, og der var stadig enkelte sneklatter på bjergtoppene.

På sådan en lang togtur mangler vi i høj grad det afbræk at gå hen i spisevognen. Det må være ligesom de gamle på plejehjemmet, hvor dagen er delt op i måltider.

Vi kørte op langs en stor sø, og her skulle vores kupefamilie af og tilbringe en uges ferie. Toget stoppede, men det var kun et trinbræt uden trin, så der var langt ned. Der lå kulbunker og slaggebunker, så der kunne godt piftes lidt op. Nu skulle de køre en time med taxa, hvis der var nogen taxa at få.

I mens vi kørte den sidste time, fik jeg en lang snak med en ung mor, der ville vide noget om Danmark. Hendes datter på 3½ år hed Aisha, og hun var noget af det yndigste. Vi var lige gode eller dårlige til engelsk, så vi kunne snakke sammen. Der var ikke flyttet andre ind i vores kupe, og der var heller ikke lagt rent sengetøj frem, så måske får vi lidt mere plads at boltre os på fremover.

Toget, der forsvandt og menneskene med.

Langs søen var der grønne områder, men det blev hurtigt afsveden ørken igen. Så var vi tæt på grænsen, og der var stabler af toghjul på rad og række. Der var en lang perron, og alle skulle forlade toget, og det ville være tilbage efter en time med de smallere kinesiske hjul. Perronen var fuld af mennesker, men de forsvandt væk som var de sunket i jorden. En sød dame viste os hen til en lille restaurant i stationsbygningen. Der var mørkt i restauranten, men Gitte spurgte om, der var åbent. Jo, da. Vi bestilte borst og to te. Det blev 1200 t og det blev serveret af en dame med guldtænder. Det er godt at have lidt til dårlige tider. Toiletterne på stationen var huller i gulvet og uden døre. Hyggeligt.

Vi var ude på perronen efter 45 minutter. Men der var hverken tog eller mennesker. Der var gabende tomt. Havde vi hørt forkert, og var toget kørt med vores bagage? Vores rejseplan med nødnumre var også i toget. Efter 1 time stadig ingen mennesker. Efter 1 time 30 minutter stadig ingen mennesker. Der var nogle jernbanearbejdere, men de talte ikke engelsk. Hvordan skulle vi få fat i vores kufferter og komme videre? Sveden sprang frem i det varme solskin. Så efter 1 time 45 min kom toget rullende. Gudskelov. I mellemtiden var toget blevet et spøgelsestog. Der var ikke et øje. Nå, OK, der kom en ældre dame og en lille pige. De skulle også med, men ellers var vi kun 4 passagerer, der fortsatte mod Kina. Nogle betjente kikkede på pas, og så kørte vi mod grænsen.

Den udvidede, forkromede grænsekontrol.

Et stykke øde landskab og så var vi ved den kazakhiske grænsestation. En flok kakibetjente entrede toget, og passene blev afleveret. De havde en liste, men det var kun vi, der stod på den. Derefter kom 3-4 soldater ind i vores kupe, og kufferter, rygsække og toilettasker blev gennemrodet. Så skulle vi gå ud, og sengetøjet skulle kikkes efter. Jeg ved ikke, hvad de ledte efter, men temperaturen steg, for når toget ikke kørte var airconditionen lukket, og der blev stegende varmt.

Derefter kørte vi igennem ingenmandsland og kom forbi rækker af pigtråd og ruller af pigtråd. Så holdt vi ved den kinesiske grænsestation. 

Først kom en mand med en hund, og vi blev lyst i panden med en rød lampe. Måske temperaturen – de vil ikke have syge ind – der var dog steghedt. Derefter indsamling af pas, og vi blev spurgt, hvor vi skulle hen og hvor længe. Vi nævnte ikke noget om Tibet. Vi har foreløbig kun tilladelse til Tibet på Ipad’en, men vi nævnte ikke noget. Så kom en uniformeret dame og kikkede i vores kufferter. Hun kikkede på titlerne på vores bøger, men ved et lykketræf fandt hun ikke "Syv år i Tibet".

Vi fik passene tilbage med stempler, og så kunne de da godt køre for vores skyld, men nej, for så kom en ung soldat, og han kravlede op på bordet og skruede et dæksel af til ventilationen. Nå, der var ikke noget, men han kunne ikke rigtig få dækslet på igen, og han fik boret et forkert hul i væggen.
Grænsepassagen incl. hjulskift tog ca. 6 timer, og vi kravlede i seng og havde slukket lyset og godnat. Næ, nej, så kom togpersonalet og skulle se pas og billetter. Så kunne vi endelig få lov at sove, og vi buldrede ind i Kina i et spøgelsestog.

Klik her og fortsæt til del 52: Kina og Lanzhou.

Tilbage til forsiden.